Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
PR
Publicerad: 10 april 2015, 08:25
70 nya reklammiljoner på tre år ska locka fler turister till Sverige.
Regeringen investerar extra medel i marknadsföringen av Sverige utomlands för att öka den utländska turismen. VisitSweden får sammanlagt 70 miljoner på tre år.
Näringsministern Mikael Damberg meddelade under torsdagen att regeringen väljer att satsa mer på svensk besöksnäring under de kommande tre åren. Detta genom extra anslag från staten på 30 miljoner till kommunikationsföretaget VisitSweden under 2015 och 20 miljoner kronor de följande två åren.
– Det är ett glädjande besked från regeringen och ett viktigt kvitto för det arbete som besöksnäringen och VisitSweden gör tillsammans. Vi kommer omgående att starta affärssamarbeten och projekt som fått stå på kö sedan en tid tillbaka, säger Thomas Brühl, vd VisitSweden i ett pressmeddelande.
VisitSweden, som marknadsför Sverige utomlands på uppdrag av staten, skriver i pressmeddelandet att de ser en en stor potential att få fler besökare till Sverige. Både när det kommer till att få fler att åka hit och att förlänga vistelsen för de som kommer.
– Genom att investera extra medel i internationell marknadsföring för att öka de utländska turisterna till Sverige visar regeringen att man tror på svensk besöksnäring som en motor för framtida svensk välfärd, säger Thomas Brühl vd VisitSweden i en kommentar.