Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Visitas nya kampanj efter Dubbelstöten

Publicerad: 8 januari 2015, 16:19

Visitas vill få fler att välja Hotell- och restaurangprogrammet.

Foto: Skärmdump från Youtube.

Först kom "Dubbelstöten". Nu kör Visita ut den nya kampanjen "Världens jobb" som ska trygga besöksnäringens behov av kompetent personal.


Kampanjen Dubbelstöten mötte stora framgångar och föddes inför valet i höstas. Socialdemokraterna hade deklarerat att de både tänkte dubblera momsen på restaurangmat och ta bort den halverade arbetsgivaravgiften för unga under 26 år, något Visita ville motverka.

Den nya kampanjen ska locka fler medarbetare till besöksnäringarna som spås behöva 40 000 nya medarbetare fram till 2023. Det vill Visitas göra genom att få fler unga att välja restaurang- och livsmedel och hotell- och turismprogrammen på gymnasiet.

Men målgruppen är inte bara de unga.

– Även föräldrar och studie- och yrkesvägledare har stort inflytande över de ungas beslut. Vi vet att det finns en felaktig föreställning om att du stänger dörren till fortsatta högskolestudier om du väljer ett yrkesinriktat gymnasieprogram. Med kampanjen vill vi visa att alla dörrar står öppna efter Restaurang- och livsmedelsprogrammet och Hotell- och turismprogrammet. Jobb direkt eller fortsatta studier, säger Liselott Florén, kommunikationschef på Visita, i ett pressmeddelande.

Visitas kommer att köra ut reklamfilmer på bio och digitalt. De har även skapat en kampanjsajt för ändamålet.

– Besöksnäringen har stora rekryteringsbehov. Möjligheterna är närmast oändliga med många olika yrken och karriärvägar över hela landet. Den som är sugen på att jobba utomlands under en period har alla möjligheter. Likaså om du bestämmer dig för att plugga vidare på universitet och högskola, säger Visitas vd Eva Östling.

Kampanjen har tagits fram i samarbete med Hill, filmerna har regisserats av Daniel Wirtberg och producerats av Hobby Film..

Här är reklamfilmerna för Världens jobb:

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.