Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
PR
Publicerad: 22 April 2013, 12:23
Pressbild VistiSweden.
Foto: W Communications
SAS nya direktflyg från San Francisco till Skandinavien öppnar för nya, svenska möjligheter. Kommunikationsföretaget VisitSweden ska locka amerikaner från USA:s västkust att besöka Stockholm.
Aldrig tidigare har det registrerats så många amerikanska övernattningar i Sverige. Antalet övernattningar under 2012 var 452 000 stycken, som sedan år 2009 har ökat med 26 procent.
Just nu pågår en kampanj för Skandinavien på USAs västkust och i sociala medier. I samband med flygkoncernen SAS nya direktlinje mellan San Francisco och Köpenhamn, satsar VisitSweden, SAS, VisitDenmark och VisitNorway på att göra pr för Skandinavien.
Amerikaner åker ofta på rundresor i Europa, med Sverige som en av anhalterna.
– För VisitSweden ligger Stockholm i fokus. Vi vill lyfta fram huvudstadens restaurangscen och matkultur, då amerikaner överlag är intresserade av att testa ny mat. Vi tror också att svenskt mode och design kan locka dem att vilja shoppa här, berättar Bitte Olsson, pressansvarig VisitSweden, till Resumé.
Förra året blev VisitSweden guldäggsvinnare med Twitterkampanjen Curators of Sweden.
Linda Myrin