Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag09.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Volkswagen gör motsatsen till Volvo – ska bli mindre tyskt med ny logotyp

Publicerad: 5 December 2018, 11:56

Inför 2019 jobbar Volkswagens tre globala byråer: WPP, Omnicom och Chiel med lanseringen av biljättens nya grafiska profil och logga – ett viktigt symboliskt skifte för varumärket som efter tre år fortfarande associeras med dieselskandalen


Ämnen i artikeln:

VarumärkeVolkswagen

I förra veckan belönades Volvo Cars och Forsman & Bodenfors i 100-wattaren för "Made by Sweden". Kampanjen som lanserades 2014 och förde kinesiskägda Volvo Cars närmare sina svenska rötter har drivit på försäljningen, skapat bättre förutsättningar i konkurrensen och vann prestigekategorin "långsiktigt" i Sveriges Annonsörers tävling. Konkurrenten Volkswagen presenterar snart en kommunikationsnyhet som går i helt andra riktningen – en logotyp som ska hjälpa biljätten att inte signalera tyskhet.

Ett första steg mot att distansera sig från de tyska rötterna var i slutet av 2015 då man delvis gick ifrån varumärkets slogan "Das auto". Alltså samma år som skandalen kring utsläppsmätarna uppdagades. Under en presskonferens i Berlin i våras berättade Jochen Sengpiehl marknadschef för Volkswagens personbilar, att företaget avser att arbeta fram en ny grafisk profil "anpassad till verkligheten".

Marknadschefen har tidigare slagit fast att varumärket Volkswagen har tappat på flera mätpunkter och att konsumenterna associerar det till Tyskland i en alltför stor utsträckning. I den nya varumärkesplattformen, som planerar att lanseras under våren 2019 vill man skapa ett mer tillgängligt och mindre stelbent Volkswagen. Den nya logotypen blir varumärkets första redesign sedan 2012 där Volkswagen-emblemet 3D-anpassades.

Förändringen ska även speglas i mediemixen där Volkswagen centralt förordar en mer digital och social kanalstrategi. Budskapsmässigt kommer de att trycka mer på lanseringen av innovationer för att motivera en högre prisbild.

Nyligen avslutade Volkswagen sina samarbeten med 40 globala byråer och framöver kommer biljätten att fokusera byrårelationerna till tre; WPP i Nordamerika, Omnicom i Europa och Sydamerika samt Cheil i Kina.

Uppdragsbeskrivningen är krävande för byråerna som ska femdubbla antalet filmer och annonser för varumärket, samt förbättra marknadsföringseffektiviteten med cirka 30 procent fram till 2020.

Utöver den nya profilen ska Volkswagen också i en större utsträckning anpassa budskapen för regionala marknader och skapa mer lokalt förankrade marknadsföringsavdelningar som snabbare kan implementera nya budskap anpassade till förändringar i samhället.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

VarumärkeVolkswagen

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.