Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Volkswagen lägger locket på

Publicerad: 23 september 2015, 12:45

Volkswagens Marcus Thomasfolk vill inte kommentera.

Foto: Press

Volkswagen i Sverige vill inte kommentera den uppmärksammade skandalen. Företaget säger också att de fortsätter med sin annonsering precis som vanligt.


Volkswagen Group Sverige är ett helägt dotterbolag till Europas största bilproducent Volkswagen AG. Här ingår varumärken som Audi, Skoda, Porsche och såklart Volkswagen. Nu har koncernen åkt på en smäll som kan komma att färga deras varumärke under en lång tid framöver. Biljätten har använt en mjukvara för att fuska i samband med mätningar av utsläpp. Det handlar om elva miljoner bilar i hela världen.

Volkswagen Sveriges informationschef Marcus Thomasfolk säger att den svenska verksamheten inte kommer uttala sig i frågan.

– Vi hänvisar till den centrala informationen som gått ut i Tyskland, i form av två pressreleaser igår eftermiddag och uttalande från vår vd Martin Winterkorn, säger han till Resumé.

Så ni arbetar inte med krishantering?
– Vi lämnar inte mer kommentarer.

I onsdagens Dagens industri annonserar Volkswagen som vanligt. Här ses en helsida med bild på biljättens ”Nya Caddy” och hashtaggen #streetsmart. På ett uppslag på sidorna före annonsen skriver Di om Volkswagens smäll.

Igår visade Volkswagen en bilannons på SvD.se med budskapet ”En värsting du vill umgås med”, vilket slog helt fel.

– Det är klart att vi kommunicerar våra produkter. Vi jobbar vidare som vanligt med sådana saker. Det är viktigt att vi fortsätter vår kommunikation parallellt med det som pågår. Jag ser inget konstigt med det.

Har detta skadat varumärket långsiktigt?
– Jag avstår från att kommentera det i nuläget och följer utvecklingen. När jag vet någonting kommer ni höra från oss.

I slutet av augusti kom nyheten att Volkswagen får en ny marknadschef. Annika Stenlund lämnade efter tre år på positionen. Hon ersätts av Jeanette Asteborg, idag kundansvarig för bilmärket på Mediacom.

Jeanette Asteborg börjar inte förrän i slutet på oktober och lär då få en tuff uppgift framför sig. Resumé har varit i kontakt med Asteborg, som inte vill kommentera sin nya uppgift.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.