Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Volt gör historia av Twitter

Publicerad: 27 juni 2013, 11:20

Det twitterkopplade biktbåset väckte stor uppmärksamhet

Volt ansvarade för idé och genomförande av utställningen Brytpunkt och Blodsband som fått stor uppmärksamhet i både lokal- och riksmedia efter att den invigdes förra veckan. Inte minst tack vare den "Twitterbikt" där besökaren kan bekänna sina synder.


Ämnen i artikeln:

Volt

När Statens fastighetsverk planerade för en permanent utställning i Västerås slott fick Volt i uppdrag att "göra den ointresserade intresserad" av vårt svenska kulturarv.

- Vi tog verkligen fasta på utmaningen att göra den "ointresserade intresserad", säger Stefan Lindros Art Director på Volt. Historien skulle kännas i kroppen, snarare än att vara traditionellt museiredovisande.

Brytpunkten 1527 då Gustav Vasa bryter med den katolska kyrkan visualiseras i utställningen av ett delat kors, medan människans behov av bikt och förlåtelse gestaltas av ett modernt biktbås kopplat till Twitter.

Blodsbanden 1544 då samme kung inför arvskungadöme i Sverige gestaltas i utställningen av 23 sammanflätade sidenvåder som bildar en gemensam navelsträng. Sidenvåderna representerar de 23 monarker Sverige hittills haft sedan Gustav Vasa fram till idag.

Arbetsgrupp på Volt:
Stefan Lindros/ Christian Jörgensen, art director
Hanna Landing/ Sandra Burman, copy
Louise Wallgren, operativ projektledare
Helena Lindkvist, original
Ljusdesign/Transpond, Pontus Jönsson
Teknikutveckling: In the Cold
Textil: Nils Harning
Fotograf: Nina Broberg
Kungaporträtt: Annika Gudmundsson
Slottsarkitekt: Gunhild Skoog Jägbeck

Krister Berntsson

Ämnen i artikeln:

Volt

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.