Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Volvo borta från USA nästa år

Publicerad: 30 maj 2013, 07:58

Volvos varumärke på väg nedåt i USA

Enligt den amerikanska analyssajten 24/7 Wall St. kommer Volvo att försvinna som varumärke från den amerikanska marknaden under nästa år


Varje år gör analyssajten 24/7 Wall St. en lista över vilka varumärken som kommer att försvinna från den Amerikanska marknaden inom de närmaste 18 månaderna.

Förra listan hade bland annat med Suzuki, svars americanska bolag ansökte om konkurs i mars i år, och Al Gores kabelkanal "Current TV" som köptes av Al Jazeera i januari.

Orsaken till att 24/7 Wall St. tror att Volvo försvinner från den amerikanska marknaden är att märket räknas som en mellanklassbil och har stark konkurrens från GM och Toyota.  Och för de amerikaner som vill glassa med europeiska bilar finns BMW, Mercedes och Audi, som alla har högre status i USA.

Dessutom tappade Volvo åtta procent av sin försäljning förra året när den amerikanska bilmarknaden som helhet ökade med sex procent.

Förutom Volvo tror 24/7 Wall St. också att Mitsubishi Motors, Martha Stewart Living Magazine och klädkedjan JC Penny kommer att försvinna som varumärken under 2014.

Krister Berntsson

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.