Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Volvo sponsrar baseboll i iPhone

Publicerad: 1 april 2011, 05:10

Volvo är först på bollen i amerikanska basebolligan. Under en månad sponsrar Volvo direktsändning av ligamatcher i iPhone.


Allt fler digitala medier bygger upp betalmurar runt sitt innehåll. Inte minst med hjälp av Apples iPad och iPhone.

Det skapar nya möjligheter för marknadsföring via sponsorskap.

Amerikanska basebolligan, Major League Baseball MBL, var en av de första medieaktörerna med app för både iPhone och iPad som streamade basebollmatcher. I dag har man 1,5 miljoner prenumeranter.

I går var det premiär för ny basebollsäsong. Men under april månad är det fritt fram att se alla matcher utan att betala avgiften 25 dollar. Volvo låser upp en port i betalmuren. I gengäld har Volvo företräde på all reklam som visas under basebollmatcherna i mobila medier.

Men Volvo är inte enda bilföretaget som låser upp betalmurar runt digitala medier. I måndags satte New York Times sin nya betalmur. Men 200 000 av tidningens ”tunga användare” har fått ett erbjudande av Fords lyxbilsmärke Lincoln att läsa nyhetssajten gratis under ett år. Ett erbjudande som är värt 150 dollar.

Lincoln säger man att sponsorskapet är ett sätt att få direktkontakt med mycket engagerade människor.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.