Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Webbstrategens katt-vädjan blev viral

Publicerad: 18 januari 2013, 12:07

Petter Knutssons vädjan

På 18 timmar fick Petter Knutsson över 63000 likes och 2500 delningar på sin Facebook-vädjan om att hans sambo skulle låta honom få ha en katt.


– Det är ett litet skämtsamt experiment, säger Petter Knutson. Sådana här vädjanden är vanliga men då handlar det oftast om små gulliga barn som ska få något om de får x antal likes på en bild. Jag ville se om det gick att uppnå något liknade om man var en 32-årig man.

Petter Knutson är till vardags webbstrateg på Halmstad kommun och är inte ovan vid att utnyttja sociala medier för att få ut information. Men han hade inte räknat med att hans vädjan om att få ha katt skulle få sådant genomslag.

Han hade kommit överens med sin sambo att om han lyckades få 5000 likes på sin vädjan, så skulle han få en katt. Han tog fotot, la upp bilden på facebook och sedan kontaktade han sitt nätverk för att få lite skjuts på kampanjen.

I skrivande stund har han fått 62 982 likes och hans bild har delats 2 472 gånger. Dessutom har han fått 169 kommentarer.

– Och det är ju bara på min sida, säger han. Varje delning kan ju ha gett upphov till en kommentarer på delarens sida.

För Petter Knutsson är hans virala vädjan inte bara ett kul grej. Det visar också vilket genomslag man kan få, positivt eller negativt, när något krisar.

– Det här är ju en snäll grej, men samma sak kan hända när något har gått åt skogen, säger han. Och om något sprids på ett sådant här sätt så har man ingen kontroll över vare sig sitt varumärke eller sin historia.

Kommentarerna är huvudsakligen snälla, men det har också dykt upp en del saker som han inte räknat med.

– Min sambo är kanske inte så glad åt att jag fått förslag om att byta ut henne, säger Petter Knutsson. Och i min inbox har det kommit några kommentarer om att jag är helt dum i huvudet som gör så här.

En stark lärdom av experimentet är enligt Petter Knutsson vikten av att vara proaktiv och bygga sitt varumärke på nätet. I en krissituation är det lätt att hela varumärkesvärdet kantrar och du förlorar din trovärdighet.

– Det är verkligen spännande det här. Jag har fått föreläsningsmaterial för flera år framåt. Och så ska vi skaffa katt.

Kolla utvecklingen på Petter Knutssons vädjan!

Krister Berntsson

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.