Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Weber Shandwick köper Prime och United Minds

Publicerad: 6 maj 2014, 20:18

En av världens ledande pr-koncerner – Weber Shandwick – köper Prime och dess systerbyrå United Minds.
Det spekuleras i en köpeskilling någonstans mellan 50 och 100 miljoner kronor.
– Vi har själva klarat av att bli världens mest prisbelönta pr-byrå 2010-2013 (Cannes Lions), men nu vill vi kunna ta nästa steg vilket känns enormt spännande, säger Jonas Palmqvist, vice vd på Prime.


Ämnen i artikeln:

PrimeUnited MindsWeber Shandwick

Välrenommerade Weber Shandwick-nätverket har idag 125 kontor i 81 länder. Det är den näst största pr-byrån i världen. Weber Shandwick har under våren också blivit utnämnd till USAs främsta pr-byrå av Holmes Report.

Nu köper Weber Shandwick de svenska pr-byråerna Prime och United Minds.

Enligt Jonas Palmqvist har  Weber Shandwick riktat in sig på Prime och United Minds för byråernas höga klass och utväxling.

– Man ser att vi är förnyare av vår industri. De har dels sett att vi, med vårt sätt att arbeta, år ut och år in slår de internationella firmorna i tävlingar världen över trots att vi bara är 130 personer och de ofta är många tusen medarbetare. Dels ser man att vi sedan Prime grundades varit lönsamma, stabila och långsiktiga i allt vi gör. Dessutom har vi de senaste tio åren setts som en av världens mest kreativa PR-byråer och vi var först ut med att systematiskt kombinera egna, köpta och förtjänade kanaler på ett sätt som många nu försöker göra, säger Jponas PÅalmqvist i en kommentar.

Weber Shandwick ska också ha sett potentialen i United Minds strategi- och analysverksamhe,t med globalt perspektiv, som kombinerad med kommunikationsverksamheten.

– Slutligen ser man att vi lyckats att kombinera public affairs, corporate communications, hållbarhetsarbete, marknadskommunikation och analys- och insiktsarbete.

Jonas Palmqvist är lyrisk över affären. Någon köpesumma nämns inte, men Dagens Opinion uppger att det rör sig om 50-100 miljoner kronor och 26 delägare blir rika i varierande grad.:

– Skälen till att vi blir del av Weber Shandwick är flera, men för Prime och våra uppdragsgivare öppnas möjligheter vi inte haft tidigare. Vi drivs av idén att få vara med att förändra analys- och kommunikationsindustrin och att få jobba i större sammanhang med högre innovationsgrad. Att bli en del av Weber Shandwick är ett sätt att förverkliga det både i och utanför Sverige. Eftersom vi är övertygade om att vi inte nått vår fulla potential än så får jag, mina kollegor och vårt sätt att jobba möjligheten att sättas på prov – även internationellt, säger Jonas Palmqvist.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.