Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Weber Shandwick-pionjären om köpet

Publicerad: 7 maj 2014, 09:42

Sofia Heidenberg och Anders Nilsson drog igång Weber Shandwick på den svenska marknaden år 2005/2006. Hon vill gratulera Prime och Weber Shandwick till affären och tycker att den visar att Sverige är ett attraktivt land för internationella köpare både när det gäller kreativitet och entreprenörskap. Hon hoppas också få se fler liknande affärer framöver.


Ämnen i artikeln:

Lowe BrindforsUnited MindsPrimeMcCannWeber Shandwick

Hur ser du på affären?
– Först  och främst ett stort grattis till Prime, WS och den svenska  kommunikationsbranschen. Affären bevisar många delar men framför allt  att Sverige är ett mycket attraktivt land för både sin kreativitet och  sitt entreprenörskap. Den bevisar också att rätt strategi för att skapa  långsiktig framgång som PR-nätverk är att direktäga den byrå som lokalt  verkar med ens namn, säger Sofia Heidenberg.

– Att ha lokal representation genom s k  affiliate-avtal med byrå som egentligen ägs av någon annan kan vara  framgångsrikt kortsiktigt men aldrig om det finns en långsiktig  ambition. Den lokala byrån hamnar nämligen alltid mitt emellan olika  intressen, den lokala ägaren och det internationella nätverket. Den  lokala byrån blir allas eller ingens angelägenhet. Förutsättningarna  gynnar inte någon. Weber Shandwick har gjort helt rätt som köper sig in  på den svenska marknaden och man gör det med bravur. Jag hoppas att vi  kommer att se fler affärer av det här slaget framöver, säger hon.

– I början av  2000-talet var en ”prick på kartan”, närvaro i varje hörn av världen, en  strategi för de stora nätverken. Då var geografisk spridning prioritet.  I den globaliserade och digitaliserade värld vi lever i så är det inte  alls lika viktigt längre. Ska ett nätverk göra avtryck ska det istället  satsa på ägande och lokal tillväxt på de marknader där det finns  framgångsrika lokala talanger som också kan bidra internationellt, säger hon.

Hur kommer det att förändra pr-landskapet i Sverige?
–  Det kommer in en stor internationell aktör på den svenska marknaden  vilket kommer att befästa Sverige på den internationella kartan och  skapa hälsosam konkurrens i den svenska byråvärlden, säger hon.

Hur stor skillnad blir det för Sammeli och Beckman, tror du?
–  Att jobba i internationella nätverk är väldigt annorlunda från att  jobba i ett eget privatägt bolag verksamt på en marknad. Det är  inspirerande och givande om man gillar att dra fördel av att olika  kulturer och erfarenheter utvecklar nätverket tillsammans. Det krävs  också en stor mängd diplomati för att trivas. Jag är övertygad om att  Carl-Fredrik och Tom redan värderat detta och ser det, som jag alltid  gjort, som stora fördelar, säger hon.

Weber Shandwick startade i Sverige genom ett förvärv av Anders Nilssons pr-byrå år 2005. År 2006 kom Sofia Heidenberg in i bilden. Weber Shandwick i Sverige ägdes senare av  Lowe Brindfors och McCann.

Senare skedde ägarförändringar som ledde  till att endast McCann ägde byrån.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.