Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
PR
Publicerad: 4 februari 2011, 12:49
Det svenska klädföretaget Weekday väljer modeveckan i Köpenhamn istället för Stockholm. Man gör inga reklaminvesteringar trots stor budget.
Klädföretaget Weekday väljer bort de konvetionella reklamkanalerna. Istället satsar man på marknadsföring genom sina internationella samarbeten, egna butiker och på internet.
– Vi hade inga resurser från början. Vi började i en liten indiebutik och någonstans finns vi kvar där trots att vi växt, säger Elinor Nystedt ansvarig för Weekdays marknadsföring i Sverige.
Just nu befinner hon sig på modeveckan i Köpenhamn för att följa upp Weekdays samarbete med den danska designern Stine Goya. Den pågående modeveckan i Stockholm har man valt att nobba.
– Vi vill gärna synas i Stockholm också och ser en stor potential i evenemanget, men vårt samarbete med Stine Goya gör att vi är i Köpenhamn i år, säger Elinor Nystedt.
Företaget har på kort tid etablerat sig som en varumärkesjätte inom mode. Man agerar nu på fem marknader med butiker i Finland, Norge, Danmark, Tyskland och Sverige. 2008 blev HM majoritetsägare i moderbolaget Fabric Scandinavia AB av HM för 564 miljoner kronor. I höstas köpte HM resterande 40 % för 8 miljoner kronor. Weekday brands omsatte drygt 204 miljoner under 2009.
Trots stor budget väljer man helt bort annonsering i de konventionella mediekanalerna. Med undantag av en annonskampanj i Berlin förra året då man besmyckande busshållplatser. Den reklam som Weekday gör produceras inhouse. Företaget har inte mätt effekten av Berlinkampanjen.
– Om vi skulle gå ut i de konventionella kanalerna skulle vi addera något personligt. Göra det annorlunda, säger Elinor Nystedt.