Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Weekday ratar traditionell reklam

Publicerad: 4 februari 2011, 12:49

Det svenska klädföretaget Weekday väljer modeveckan i Köpenhamn istället för Stockholm. Man gör inga reklaminvesteringar trots stor budget.


Ämnen i artikeln:

WeekdayModeveckan

Klädföretaget Weekday väljer bort de konvetionella reklamkanalerna. Istället satsar man på marknadsföring genom sina internationella samarbeten, egna butiker och på internet.

– Vi hade inga resurser från början. Vi började i en liten indiebutik och någonstans finns vi kvar där trots att vi växt, säger Elinor Nystedt ansvarig för Weekdays marknadsföring i Sverige.

Just nu befinner hon sig på modeveckan i Köpenhamn för att följa upp Weekdays samarbete med den danska designern Stine Goya. Den pågående modeveckan i Stockholm har man valt att nobba.

– Vi vill gärna synas i Stockholm också och ser en stor potential i evenemanget, men vårt samarbete med Stine Goya gör att vi är i Köpenhamn i år, säger Elinor Nystedt.

Företaget har på kort tid etablerat sig som en varumärkesjätte inom mode. Man agerar nu på fem marknader med butiker i Finland, Norge, Danmark, Tyskland och Sverige. 2008 blev HM majoritetsägare i moderbolaget Fabric Scandinavia AB av HM för 564 miljoner kronor. I höstas köpte HM resterande 40 % för 8 miljoner kronor. Weekday brands omsatte drygt 204 miljoner under 2009.

Trots stor budget väljer man helt bort annonsering i de konventionella mediekanalerna. Med undantag av en annonskampanj i Berlin förra året då man besmyckande busshållplatser. Den reklam som Weekday gör produceras inhouse. Företaget har inte mätt effekten av Berlinkampanjen.

– Om vi skulle gå ut i de konventionella kanalerna skulle vi addera något personligt. Göra det annorlunda, säger Elinor Nystedt.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

WeekdayModeveckan

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.