PR
Welcom har tagit fram ett familjespel för Specsavers
Publicerad: 13 april 2023, 11:30
Specsavers lanserar sällskapspelet Eyes Up som ska göra det roligare för hela familjen att lära sig mer om barnens ögonhälsa.
Med mer skärm och inte sällan mindre utomhusvistelse har barn fått ett nytt synbeteende. För lite tid utomhus ökar risken för att utveckla närsynthet hos vissa barn*, och ögonen mår också bra av att ta regelbundna pauser från skärmen. Men hur får man detta att hända på ett naturligt sätt? Det var utgångspunkten i optikkedjan Specsavers senaste pr-utspel.
Spelet Eyes Up är ett sällskapsspel i form av en kortlek uppdelad i tre delar: ”Sant eller falskt?”, ”Utmaningen” och ”Tänka högt”. Varje del har olika syften och består av olika prövningar, utmaningar och kunskapstest.
– Eyes Up är ett enkelt och roligt sätt att hjälpa familjer att komma överens om skärmanvändning och få tips på roliga aktiviteter att göra tillsammans utomhus, säger Ida Iwdal, pr-chef Specsavers Sverige i ett pressmeddelande.
Spelet ”Eyes Up” kommer att finnas gratis att hämta i Specsavers butiker i hela landet.
Arbetsgrupp
Welcom:
Niclas Hallgren, copywriter
Andreas Larsson, art director
Linnea Axede, PR-koordinator
Adam Wladis, PR-konsult
Uppdragsgivare: Ida Iwdal, PR-chef, Specsavers Sverige
*I ett forskningsprojekt vid Linnéuniversitetet i Kalmar som följde 128 svenska skolbarn under två års tid undersöktes hur stor förekomsten av närsynthet var hos svenska skolbarn. Ett av de viktigaste resultaten av forskningen visar att barn som vistas utomhus mycket kan bromsa utvecklingen av närsynthet. De barn som spenderade mest tid utomhus har enligt studien kortare ögonlängd, vilket bekräftar teorin om att dagsljus kan förhindra tillväxt av ögats längd, som i sin tur orsakar närsynthet.