Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Wenderfalck tog IPRA-guld med Fugelsang

Publicerad: 3 september 2013, 14:38

Pr-byrån Wenderfalck ta emot förstapriset för "Prata med Rymden", ett projekt som genomförts tillsammans med Sveriges enda astronaut Christer Fuglesang


Projektet, som vann förstaprister i kategorin Digital Media Relations, syftade till att väcka barns vetenskapliga intresse genom att uppmana dem att ställa frågor till rymden och till eventuella utomjordingar.

Samtliga frågor skickades sedan ut i rymden med hjälp av Svenska Rymdaktiebolaget. Frågekampanjen var steg två i ett samarbete mellan PR-byrån Wenderfalck och Christer Fuglesang, som inleddes under hösten 2012 i samband med lanseringen av Vattenvärlden, den tredje barnboken i serien om Markus och Mariana och farbror Albert.

Tidigare i höst belönades kampanjen även med ett guld och ett silver i PR-tävlingen Stevie Awards 2013 i kategorin Communications or PR Campaign/Program of the Year - Low Budget och Communications or PR Campaign/Program of the Year - Public Service - Europe.

– Vi genomförde kampanjen med små medel och ett stort engagemang. Därför är det extra kul att Prata med rymden tar hem priser i två internationella tävlingar. Samtidigt så är den allra största vinsten med projektet att vi fått möjlighet att vara med och bidra till att fler barn fått upp ögonen för riktig vetenskap, säger Tor Löwkrantz, kundansvarig Prata med rymden.

Projektgrupp Prata med rymden:
Tor Löwkrantz - kundansvarig
Isabella Rönnmark - projektledare
Peter Simonsson - webbdesigner
Kreativt team: Linn Jacobsson och Jens Johnsson

Krister Berntsson

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.