Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Wessberg vässar Alliansens pr-strategi

Publicerad: 17 september 2008, 14:32

På tre veckor har regeringen presenterat reformer för över trettio miljarder kronor i en pr-offensiv utan like. Den diskrete spinndoktorn bakom kampanjen är HG Wessberg, landets mäktigaste doldis: statsministerns statssekreterare basar över alla statssekreterarna, han är den ende som får sitta med när alliansens partiledare möts och han lägger upp moderaternas strategi ihop med partisekreterare Per Schlingmann.


truefalse

HG Wessberg. Foto: Pawel Flato

Hans Gustaf Wessberg var moderat studentpolitiker i Göteborg där han tog en fil kand i statskunskap, historia och kommunikation 1977. Han blev kårordförande i Göteborg 1979 och året därpå ordförande för Sveriges förenade studentkårer, en klassisk karriärtrampolin.

Men HG Wessberg är också reservofficer med majors grad och när Socialdemokraterna hade vunnit valet 1982 anställdes han på Försvarsstabens pressavdelning. Tre år senare blev han presschef och var ÖB Bengt Gustafssons talesman fram till 1990.
Efter ett mellanspel som informationsdirektör på byggbolaget Siab kom HG Wessberg 1991 till Industriförbundet där han var informationsdirektör, vice vd och slutligen vd vid sammanslagningen med Saf 2001 till Svenskt Näringsliv.

Efter tre år som vice vd på Svenskt Näringsliv kom HG Wessberg på kant med nya vd:n Ebba Lindsö, fick två årslöner och gick diskret sin väg. I två år förde han en tynande tillvaro som generaldirektör på Bolagsverket innan han efter valet 2006 kallades in som statssekreterare till försvarsminister Mikael Odenberg. När Mikael Odenberg avgick förra hösten hamnade HG Wessberg hos handelsminister Ewa Björling.

Efter Ulrica Schenströms beryktade pusskalas med TV4-reportern Anders Pihlblad beslöt statsministern att satsa på ett säkert kort på rikets högsta politiska tjänstemannajobb:
Lojal moderat, officer, passionerad amatörhistoriker med strategisk blick, diskret framtoning, stadgad 56-årig trebarnsfar – med HG Wessberg som ledare för statsrådsberedningen skulle allt gå som på räls. Tryggt, men tråkigt, tyckte många. Det visade sig vara helt fel.

Fredrik Reinfeldt hade inte många ljusa stunder i medierna i fjol: avhopp, skandaler, usla siffror och tuffa reformer. HG Wessberg fick ut statsministern i ljuset genom att låta honom medverka i presskonferenser som annars fackministrarna skötte själva.

Han anses också som spinndoktorn bakom den snart månadslånga pr-turné som Alliansens partiledare, tillsammans när kalendrarna har medgett, annars ensamma, har genomfört för att marknadsföra godbitarna ur budgeten. Aldrig har en regering så systematiskt kramat pr-värde ur budgetmiljarderna.
Alliansen pressade ner statens utgifter i två år. Sänkt a-kassa, tuffare villkor för sjuka och förtidspensionerade är svårt att göra bra pr på. Men ihop med ökade skatte-inkomster skapades utrymme under budgettaket. Med de pengarna har regeringen nu köpt sig bra publicitet. Taktiken var att varje dag lansera en positiv nyhet. Journalisterna har tvingats rapportera utan underlag för kritisk granskning. Regeringen har regisserat, medierna applåderat.

HG Wessberg kan unna sig ett extra glas gott vin när han ställer sig vid grytorna hemma i villan i Bromma. Han har rört om rejält i den politiska grytan och visat att gammal är äldst.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.