Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



PR

Westander dundrar mot Precis öppenhetssyn

Publicerad: 9 Januari 2014, 10:00

Resumé kunde igår berätta att Precis generalsekreterare Kaj Flick sågar Hans Geelmuyden.Kieses giv att gå ut med 80 procent av de norska kunderna för Geelmuyden.Kieses verksamhet, som är medlemmar i Precis. Kaj Flick tolkade det hela som ren marknadsföring. Westanders vd, Patrik Westander är mäkta förvånad.


Ämnen i artikeln:

Geelmuyden.KieseHans GeelmuydenPrecisKaj FlickWestander

– Det är mycket märkligt att pr-branschföreningen Precis kritiserar  medlemsföretag som själva vill arbeta för ökad öppenhet, säger Patrik  Westander.

Bakgrunden till Hans Geelmuydens öppenhetsgiv handlar om  att det har uppstått en större diskussion om slutenheten i pr-branschen  efter att landets jordbruksminister, Sylvi Listhaug, vägra att berätta  vilka uppdragsgivare hon har arbetat för som lobbyist.

Hans  Geelmuyden vill skapa större öppenhet och ett etiskt regelverk för  branschen och har lämnat ut cirka 80 procent av sina 50 största kunder.

Så  här sade Precis generelsekreterare, Kaj Flick, angående öppenhetsgiven  från den norske pr-legendaren – Geelmuyden.Kiese har även verksamhet i  Sverige.

”Det är ändå 20 procent av kunderna som inte lämnas ut,  vilket gör att man kan fråga sig om han verkligen är öppen med sina  kunder eller om det handlar mer om att göra en grej av att ge ett  intryck av att man är öppen. Jag tolkar det mer som ren marknadsföring.”

Patrik Westander är ytterst kritisk till Precis syn.

–  Att Precis aktivt motarbetar ökad öppenhet är sällsynt tondövt. Det  förstärker bilden av oss pr-konsulter som ljusskygga individer, säger  han.

Han tycker att Precis borde välkomna Geelmuyden.Kieses initiativ.
– Ökad öppenhet kring kunderna är det enda som på sikt kan öka förtroendet för branschen, säger Patrik Westander.

Han uppger också att Westander länge har arbetat för att pr-byråer öppet ska redovisa samtliga lobbyuppdrag.

– Jag är glad att en stor skandinavisk pr-byrå nu vill arbeta för ökad öppenhet.  När  det gäller gränsdragningsfrågor i balansen mellan öppenhet och  integritet vill jag inte recensera en konkurrent. Vår egen erfarenhet  säger att det är viktigt att vara tydlig med var man drar  öppenhetsgränsen och varför, säger Patrik Westander.

Karl-Johan Byttner


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.