Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Westander har fullt blås

Publicerad: 10 juli 2014, 11:16

Foto: Westander.

Pr-byrån Westander nådde en byråintäkt på 18,1 miljoner kronor under det första halvåret, vilket var en ökning med 3 miljoner kronor eller 19 procent i förhållande till motsvarande period 2013. Vinstmarginalen landade på 23 procent.


Ämnen i artikeln:

Patrik WestanderWestander

– Vi har draghjälp av en klart bättre konjunktur, men trodde ändå inte på en fullt så stor intäktsökning, säger Westanders vd Patrik Westander i en kommentar.

Byrån flyttade in i dubbelt så stora lokaler vid slussen i Stockholm under november förra året.

Patrik Westander känner sig nöjd med att man inte bara slår lönsamhetsrekord, utan också lyckas med det i samband med att man har mer än fördubblat hyreskostnaderna.

Rörelseresultatet steg med 1,6 miljoner kronor till 4,1 miljoner kronor under perioden.

Den privata sidan stod för 56 procent av byråintäkten på 18,1 miljoner kronor medan intresseorganisationer motsvarade 29 procent och myndigheter 15 procent.

Nedbrutet på olika tjänster stod medierelationer för 82 procent av den totala byråintäkten, medan lobbying svarade för 18 procent.

– Prognosen för andra halvåret ser också bra ut, säger Patrik Westander i en kommentar.

Westander siktar på att anställa 3-4 konsulter under hösten och målet är att bli en av Sveriges största pr-byråer.

Byrån jobbar med kunder som Statoil, Previa och Hjärt-Lungfonden.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Patrik WestanderWestander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.