Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
PR
Publicerad: 18 oktober 2011, 11:18
Fler kunder – trots högre timpriser. Pr-byrån Westanders rörelseresultat var 4,3 miljoner kronor under årets första nio månader, jämfört med 3,0 miljoner under motsvarande period 2010. Vinstmarginalen var 22 procent och byrån fortsätter att rekrytera.
Patrik Westander, vd för Westander.
Konkunkturläget i branschen är stabilt, men folk är beredda på sämre tider.
Än så länge pekar det uppåt för pr-byrån Westander, som 1 april i år genomförde en timprishöjning med 12,5 procent, från 1 600 till 1 800 kronor.
Prishöjningen skrämde inte bort kunderna.
Trots prishöjningen ökade beläggningsgraden under andra kvartalet med sex procentenheter och under tredje kvartalet med tio procentenheter, jämfört med motsvarande kvartal 2010, skriver Westander i ett pressmeddelande.
Westanders byråintäkt var 19,0 miljoner under de första nio månaderna 2011, en ökning med två procent från 18,7 miljoner under motsvarande period förra året. Byråintäkten per anställd var 1 120 tkr, en ökning med elva procent från 1 012 tkr under förra året.
– Resultatet bekräftar att vårens timprishöjning var vältajmad. Även med kostnaden för en extra månadslön i juni har vi mycket goda förutsättningar att nå vårt lönsamhetsmål på 100 000 kronor i bonus per anställd, säger Westanders vd Patrik Westander i en kommentar.
Westander har i dagsläget 22 anställda och cirka 50 aktiva kundrelationer. Byrån planerar att rekrytera fler konsulter under 2011 och målet är att vara 35 anställda 2014.
Höstens rekryteringskampanj pågår med skrivtester och kompletterande intervjuer med cirka 20 av totalt 335 jobbsökare.
Magnus Helander