Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Whyred går ut i pitch

Publicerad: 29 december 2011, 15:18

Whyred kastar ut Patriksson Communication efter miljonbråket.

Foto: Whyred.

Whyred har brutit med pr-byrån Patriksson Communication efter miljonstämningen. Nu kan Resume.se avslöja att klädmärket jagar en ny byrå i en kommande pitch. – Troligtvis väljer vi en reklambyrå som också erbjuder pr-tjänster, säger Whyreds vd Claes Ströby.


Ämnen i artikeln:

Patriksson CommunicationWhyred

Whyred, som upplever en tuff period, har gjort 65 miljoner kronor i förlust de senaste tre åren. Klädmärket har sjösatt ett sparpaket som ska kapa kostnaderna med 50 procent. Bland annat har två tjänster försvunnit på marknadssidan.

Varumärket ska relanseras inom ett år och Patriksson Communication kommer inte att få några mer uppdrag, enligt Claes Ströby, ny vd för Whyred.

Detta beror på bråket parterna emellan som Resume.se tidigare i dag rapporterat om. Patriksson Communication har stämt Whyred för obetalda tjänster på 2,2 miljoner kronor, bland annat tre modevisningar och start av twitterkonto. Whyred hävdar att tjänsterna var gratis.

Claes Ströby menar att Lena Patriksson Keller, grundare av Patriksson Communication – och Whyred – agerar omoraliskt. Lena Patriksson Keller äger Verdani Holding som satsat pengar i Whyred. Det bolaget är delägare i Patriksson Communication.

–  I samband med en emission våren 2009 kunde inte Verdani försvara sin ägarandel med pengar. Då slöts ett avtal att Patriksson Communication i stället skulle utföra tjänster för ett belopp av 2,2 miljoner.

– Det finns en muntlig överenskommelse med aktier där allt har fullföljts och det finns också mejlkorrespondens på det här. Sedan har det kommit en annan version i efterhand. Patriksson har inte skickat några fakturor förrän nu, i en klumpsumma, för att bygga ett case som inte finns, säger Claes Ströby.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.