Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



PR

Widespace styr annonser efter vädret

Publicerad: 18 Juni 2013, 09:18

Mobilannonsören Widespace lanserar en tjänst som ska styra annonser mot de placeringar som som passar bäst med vädret.


Ämnen i artikeln:

Widespace

Widespace  samarbetar med tre ledande väderleverantörer för att erbjuda en tjänst som möjliggör för annonsörer att styra sina annonser beroende på väder och temperatur. Tjänsten går även att styra geografiskt. Idéen baseras främst på att användare surfar efter innehåll beroende på vädret.

–Vi erbjuder nu en komplett väderstyrd modell genom att vi dessutom adderar möjligheten att styra annonserna till de media som konsumeras mest för tillfället givet vädersituationenJust inför sommaren vet vi att väderförhållandena styr våra konsumtionsbeteenden extra mycket, därför är vi förstås glada att kunna presentera det här idag, säger Henric Ehrenblad, vice VD på Widespace.

Väderdatan uppdateras flera gånger per dag och utge i dag från fyra olika typer av väder: sol, molnigt, skurar och regn. För att säkerställa att annonserna går vid rätt vädertyp eller temperatur delas respektive land där Widespace är verksamma i in i regioner enligt 1 grad longitud x 1 grad latitud. Detta resulterar i att exempelvis Sverige är indelat i 100 olika regioner, respektive region i storleksordningen av Gotland.

Widespace omsatte 46 miljoner kronori fjol och årets resultat var  -15.888 kronor.

Alexandra Barganowski


Ämnen i artikeln:

Widespace

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.