Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

onsdag19.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Zara Larsson krishanterar efter kritiken mot H&M-samarbetet

Publicerad: 2 mars 2017, 07:09

Zara Larssons samarbete med H&M annonserades för en vecka sedan och mötte snabbt kritik.

Artisten Zara Larsson kritiseras av fansen för sin klädkollektion med H&M stämde träff med klädjätten, Sir Martin Sorrell hyllar Trump och Sportbladet-profil hyllar landslagets kampanj. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

H&MDamlandslagetSportbladetSir Martin SorrellDonald TrumpZara Larsson

Zara Larsson krishanterar efter kritiken mot H&M-samarbetet
En knapp vecka har gått sedan Zara Larsson berättade om sitt samarbete med H&M på sin Instagram. Flera av hennes följare reagerade kraftigt och kritiserade artisten som profilerat sig som feministisk förebild.

"What about alla kvinnor i fabrikerna hur feministiskt är det för dem??", skrev bland annat en person.

Artisten såg allvarligt på kritiken och bokade därför in ett privat möte med H&M
på onsdagen. Det var det andra mötet som klädkedjan hade med Zara Larsson där H&M redan från början berättade hur de arbetar med bland annat hållbarhet.

– Det här är jätterelevant. Det är för jävligt om det är så att de använder sig av barnarbete, jag hoppas verkligen att de kommer att göra någonting åt det här på riktigt, säger artisten till Hänt och uppger att hon tog upp problemen innan samarbetet inleddes.

Till Expressen säger H&M:s presskontakt Joanna Morell att mötet med artisten gick bra. Gällande kritiken mot barnarbete svarar hon att det bygger på ett missförstånd.

– Vi ser att det arbete vi utför på plats gör skillnad. Barnarbete är helt oacceptabelt för H&M och det mest allvarliga brottet mot vår uppförandekod. För H&M är det mycket viktigt att våra leverantörer erbjuder sina anställda bra arbetsvillkor, säger Joanna Morell till tidningen.

Det är inte första gången en artist tvingas krishantera efter ett samarbete med H&M. I höstas hoppade Little Jinder av klädkedjans kampanj efter kritiken mot arbetsförhållandena i Asien.

Sorrell: Trump är bra för världsekonomin
Reklamjätten WWP:s grundare Sir. Martin Sorrell är reklamvärldens kanske mäktigaste ledare. I går talade han vid Mobile World Congress i Barcelona och uttryckte tillförsikt inför Donald Trumps presidentskap, på kort sikt. Det rapporterar Campaign.

"Det är en dramatisk förändring jämfört med förra ledningen. I dag är det väldigt tydligt att Obamas stab var passiv eller nästan avvisande mot näringslivet. Under Trump är det klart att man från amerikanskt perspektiv har fått en ledning som är för tillväxt och ett gott affärsklimat."

"Vad du än tycker om Trumps agenda under de senaste fyra veckorna så har den varit späckad med engagemang. Det gäller tillverkningsindustrin, sjukvården och detaljhandeln – hela spektrat".

Cannes-vinnare får nytt liv i Transpotting 2
Den brittiska varuhuskedjan Harvey Nichols och Adam&Eve/DDB London skapade en episk reklamfilm 2015 när de skapade en reklamfilm utifrån snattare, fångade mitt i brottet med varuhusets övervakningskameror. För att inte förnedra förövarna totalt ersattes deras ansikten med tecknade ansikten. "Shoplifters" vann en Grand Prix i Cannes för bästa film. I år får den nytt liv när den figurerar i Danny Boyles uppföljare till kultrullen Trainspotting som nyligen fick upp på svenska biografer. Reklamfilmen rullar nämligen i bakgrunden när Ewan McGregors karaktär Renton går omkring i varuhuset med sin motspelerka Anjela Nedyalkova. Det skriver AdAge.

Blir av med jobbet efter Oscars-missen
Två revisorer på PWC som var ansvariga när "La La Land" av misstag ropades ut som bästa film på Oscarsgalan i söndags blir av med uppdraget att jobba med filmgalan. Det uppger akademiordföranden Cheryl Boone Isaac. Enligt honom är det fortfarande oklart om samarbetet med revisionsbolaget PWC kommer att fortsätta. Det rapporterar TT.

Sportbladet-profilen om landslagets kampanj: Skandal om det bara är en pr-kupp
Patrik Brenning, reporter och krönikör på Aftonbladet, hyllar fotbollsförbundets initiativ att byta ut damlandslagspelarnas namn mot citat från kvinnliga förebilder på matchtröjorna. Han hoppas att steget markerar ett skifte och en slutgiltig död för klichén att fotboll och politik inte hör ihop. Initiativet är framtaget av Edelman Deportivo för landslagets sponsor Adidas och skulle aktiviteten stanna vid en kampanj blir krönikören djupt besviken:

"För i så fall blir ju det här bara tomma ord och det kan det väl inte vara? Då blir det här bara en pr-kupp för att hjälpa sponsorn Adidas att sälja tröjor och det kan det väl inte vara?

Nej, så extremt cyniskt kan jag inte tänka mig att Svenska fotbollsförbundet agerat här. För det vore ju en skandal.", skriver Patrik Brenning i Sportbladet.

Protester mot Murdochs bud på Sky
Rupert Murdochs försök att ta över hela ägandet i Sky för 11,7 miljarder pund genom hans bolag 21st Century Fox borde inte gå igenom konkurrensmyndigheterna. Det framgår i en rapport som kampanjorganisationen Media Reform Coalition tagit fram tillsammans med aktivistnätverket Avaaz. De hävdar att konkurrensläget på marknaden är oförändrade jämfört med 2011 då Ofcom (konkurrensorganet för kommunikations- och telebranschen), ställde sig mot en likande affär. Rapporten lämnades på onsdagen till kulturministern Karen Bradley i syfte att stoppa affären som väntas genomföras under veckan. Det rapporterar The Guardian.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.