Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Zlatans sambo blir folklig

Publicerad: 18 april 2011, 09:51

Helena Seger – en ny Victoria Beckham? Nej, glöm det. Nu blir hon folklig. – Vill hon bli en folkkär hälsoprofil, ja då är det här helt rätt, säger Christina Saliba, vd för pr-byrån Weber Shandwick och expert på personligt varumärkesbyggande.


Helena Seger på omslaget till Aftonbladet-tidningen Wellness där hon blir dragplåster och krönikör. Tidningen har premiär annandag påsk.

Helena Seger, 40 år och själv varumärkesexpert, har hållit en låg profil som Zlatan Ibrahimovic sambo. Hon är marknadsförare med fokus på varumärkesstrategi har ett förflutet som som marknadschef, produktchef och säljare och på företag som Swedish Match, MalacoLeaf, BirraMex, Bonniers och FlyMe.

Sedan hon stadgade sig med Zlatan har man dock mest sett henne på paperazzibilder när hon shoppat i lyxbutiker, eller på tv-sända fotbollsgalor i festblåsa vid Zlatans sida.

Men nu har hon inlett en egen personlig varumärkesresa.

I slutet av förra året gav hon sin första intervju någonsin, till tdiningen ELLE,  och tidigare i veckan presenterades hon som dragplåster och krönikör för Aftonbladets storsatsning – nya månadsmagasinet Wellness för för kvinnor 25–45 år som är intresserade av ”välmående i alla dess former”

– Det skall bli roligt att samarbeta med Aftonbladet Wellness. Kost och träning är en del av min vardag och ämnen jag kan identifiera mig med. Jag hoppas jag kan bidra med lite rolig och tänkvärd läsning i mina krönikor, säger Helena Seger i ett pressmeddelande.

Aftonbladets featurechef Anna Kult:
– Helena Seger är en spännande personlighet som vi tror att våra läsare är nyfikna på. Hon är pojkflickan från landet som i dag lever i det fashionabla Milano. Hon har en excentrisk inredningsstil, älskar motorcyklar och att styrketräna på gym. Nu kommer hon att visa Aftonbladets läsare att hon också är en driven skribent, säger Anna Kult, Aftonbladets featurechef.

Helena Seger får hjälp av Mika Lepistö på byrån The Perfect Brands,med sitt personliga varumärkesbyggande. Mika Lepistö är även varumärkeschef åt Zlatan Ibrahimovic. Mika Lepistö vill egentligen inte kommentera arbetet med Helena Seger , men säger:

– Hennes medverkan i Wellness är ett led i processen att utveckla hennes varumärke.

Christian Saliba, vd för pr-byrån Weber Shandwick och expert på personligt varumärkesbyggande, säger att grunden är den egna målbilden.

– Allt är kopplat till målbilden. Jag känner inte Helena Seger och jag vet inte vad hon och de som hjälper henne har för tankar, men vill hon bli en folkkär hälsoprofil, ja då är det här helt rätt. Vill hon ha ett mer folkligt personligt varumärke och så småningom kanske starta ett folkligt hälsoföretag är det helt rätt att alliera sig med ett folkligt medieföretag som når ut brett, säger Christian Saliba och fortsätter:

– Vill hon däremot vara mer som Posh Beckham, ja då kanske det inte är rätt väg att gå.

Medieanalytikern Olle Lidbom är tveksam till att Helena Seger är rätt person som dragplåster för Wellness.

– Problemet med henne är att ingen vet hur hon ser ut, det bygger på hur man marknadsför henne men non är inte ett tillräckligt starkt ansikte för att lyfta tidningen, säger Olle Lidbom, som dock tror att Aftonbladet kan vara rätt ute med tidningen.

– Det här segmentet skulle må bra av lite förnyelse. Aftonbladet har sagt att Wellness ska ta greppet mer om det inre välmåendet och där kan man se att det finns en lucka på marknaden.

–  Strategiskt är satsningen helt rätt, men Wellness hade kunnat sticka ut lite mer, genom att ha lite mer flum, lite mer new age, yoga, mineraler och stenar, säger Olle Lidbom.

Omslaget för första numret som har premiär på annandag påsk handlar mer om utseende än själ.
– Tittar man på omslaget av första numret verkar det ändå som att Wellness handlar mer om utseende än om hälsa. Det är “platt mage” och “sexig rumpa” – mycket fokus på utseende och kropp. Mer som en träningstidning.

– De tidningar som gått bäst i USA de senaste tre-fyra åren är hälsotidningar som Women’s Health och Men’s Health. Men jag hade förväntat mig mer fokus på det inre i Wellness.

Vad är skillnaden mellan Wellness och exempelvis Topphälsa?
– Den stora skillnaden är distributionen och avsändaren, att den når ut i butik på ett annat sätt och det låga priset, 29 kronor.

Konkurrensen då?
–  Konkurrensmässigt tror jag att Wellness främst kommer att påverka andra bilagor (Expressen har GI & Hälsa), men även Topphälsa, Blossom, Leva och PS, säger Olle Lidbom.

Magnus Helander

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.