Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag09.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Radio

Cilla Benkö: Vi kan inte arbeta analogt i en digital era

Publicerad: 13 November 2013, 11:45

Cilla Benkö och Mark Ruxin på scen med SIMEs Ola Ahlvarsson

Trots alla möjligheter att lyssna på vad som helst när som helst så fyller SR fortfarnade ett stort behov. Men bolaget måste förhålla sig till en digital omvärld. Det sa Sveriges Radios vd Cilla Benkö på förmiddagens SIME-seminarium.


Ämnen i artikeln:

Ola AhlvarssonSimeCilla Benkö

Vad ska hända med radion i framtiden? Varför behövs den? Det var två frågor som Sveriges Radios vd Cilla Benkö hade att ta ställning till när hon äntrade scenen tillsammans med entreprenören Mark Ruxin på förmiddagens SIME-seminarium.

– Vi har 7 miljoner lyssnare varje vecka, så visst behövs vi, svarade hon. Folk gillar vad vi gör och vi har friheten att göra det bästa vi kan. Men vi kan inte arbeta analogt i en digital omvärld.

Sveriges Radio har arbetat hårt med att för att hitta ett sätt att förhålla sig till det nya medielandskapet.

– Vi har varit tvungna att skriva en Social Media Handbook för våra medarbetare, eftersom det inte fanns någon, berättade Cilla Benkö. Och vi har insett vikten för våra journalister och redaktörer att inkludera lyssnarna från början. Och vi har kompetenta medarbetare som omfamnar det nya sättet att arbeta.

Bland annat lägger P3 Musik ut en spellista på Spotify som är den åttonde mest lyssnade.

Och just det där med att agera curator är något som Marc Ruxin vet mycket om. Med hans TastemakerX kan envar bli curator och lyfta fram sina favoritlåtar och sin favoritmusik.

– En av de viktigaste sakerna man kan göra som entreprenör är att hitta problem som man kan lösa, menade han. Ett av problemen vi utgick ifrån var att människor fastnar i sin musik, trots att det skapas fantastisk nyskapande musik dagligen. Vi löste problemet genom att göra det möjligt att agera curator och skapa egna listor utifrån fria webbaserade radiostationer.

Så väl Cilla Benkö som Mark Ruxin enades om en mycket viktig princip som gäller vare sig man är en liten statup eller en snart 90-årig radio-organisation.

"Det måste vara okej att göra misstag".

Krister Berntsson

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.