Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag09.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Radio

Cilla Benkö: "Vi satsar inga pengar"

Publicerad: 4 Februari 2014, 13:33

Cilla Benkö, Sveriges Radio vd.

Foto: Pressbild.

Resumé kunde igår berätta att Sveriges Radio, SR, med vd Cilla Benkö i spetsen vill satsa minst 400 miljoner kronor på att få lyssnarna att gå över till digital radio. Beskedet har väckt många frågor och nu väljer SR:s vd, Cilla Benkö, att förtydliga bolagets ställningstagande.


Ämnen i artikeln:

Cilla BenköSveriges Radio

”Det har under det senaste dygnet väckts många frågor kring Sveriges  Radio och digitalradiofrågan. Jag – och övriga ledningen – har hela  tiden sagt följande: Marksänd digitalradio är viktigt för  radiobranschens ställning i Sverige och i övriga Europa.”

Så lyder  beskedet från Cilla Benkö efter gårdagens uppgifter om att SR satsar 400  miljoner kronor, 50 miljoner kronor per år under åtta år, på att få  svenska folket att gå över till digitalradio inför nedsläckningen av det  analoga FM-nätet år 2022.

Cilla Benkö påpekar dock att det inte är SR som driver frågan, utan att den ligger hos politikerna.  

Hon  nämner att en särskild branschsamordnare, Nina Wormbs, har utsetts till  att föra en dialog med SR och kommersiell radio om vad som krävs för en  lyckad övergång och att planen presenteras i november.

”Just nu  väntar vi alltså på ett politiskt beslut. Vi satsar inga pengar och vi  genomför inga besparingar.”, skriver Cilla Benkö.

Hon uppger ändå att  man har begärt att få utökade anslag med 50 miljoner samt att man kan  använda en lika stor del av utvecklingspengarna.

Det vill säga pengarna finns redan i budgeten, resonerar Cilla Benkö.

Hon poängterar att eventuella digitalradiosatsningar inte ska urholka kvaliteten på programutbudet.

Cilla Benkö nämner bland annat att det ibland uppstår krockar mellan lokalt utbud  och sport i P4 och att en övergång gör att SR får fler frekvenser.
–  De som gillar sport är missnöjda för de anser att vi sänder för lite. De  som inte gillar sport är också missnöjda för att de anser att vi sänder  för mycket, säger hon.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Cilla BenköSveriges Radio

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.