Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Radio
Publicerad: 4 februari 2014, 13:33
Cilla Benkö, Sveriges Radio vd.
Foto: Pressbild.
Resumé kunde igår berätta att Sveriges Radio, SR, med vd Cilla Benkö i spetsen vill satsa minst 400 miljoner kronor på att få lyssnarna att gå över till digital radio. Beskedet har väckt många frågor och nu väljer SR:s vd, Cilla Benkö, att förtydliga bolagets ställningstagande.
”Det har under det senaste dygnet väckts många frågor kring Sveriges Radio och digitalradiofrågan. Jag – och övriga ledningen – har hela tiden sagt följande: Marksänd digitalradio är viktigt för radiobranschens ställning i Sverige och i övriga Europa.”
Så lyder beskedet från Cilla Benkö efter gårdagens uppgifter om att SR satsar 400 miljoner kronor, 50 miljoner kronor per år under åtta år, på att få svenska folket att gå över till digitalradio inför nedsläckningen av det analoga FM-nätet år 2022.
Cilla Benkö påpekar dock att det inte är SR som driver frågan, utan att den ligger hos politikerna.
Hon nämner att en särskild branschsamordnare, Nina Wormbs, har utsetts till att föra en dialog med SR och kommersiell radio om vad som krävs för en lyckad övergång och att planen presenteras i november.
”Just nu väntar vi alltså på ett politiskt beslut. Vi satsar inga pengar och vi genomför inga besparingar.”, skriver Cilla Benkö.
Hon uppger ändå att man har begärt att få utökade anslag med 50 miljoner samt att man kan använda en lika stor del av utvecklingspengarna.
Det vill säga pengarna finns redan i budgeten, resonerar Cilla Benkö.
Hon poängterar att eventuella digitalradiosatsningar inte ska urholka kvaliteten på programutbudet.
Cilla Benkö nämner bland annat att det ibland uppstår krockar mellan lokalt utbud och sport i P4 och att en övergång gör att SR får fler frekvenser.
– De som gillar sport är missnöjda för de anser att vi sänder för lite. De som inte gillar sport är också missnöjda för att de anser att vi sänder för mycket, säger hon.
Karl-Johan Byttner