Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag04.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Radio

Därför bråkar Mercedes-Benz och Schwarzkopf om radiotid

Publicerad: 18 Maj 2015, 10:52

Svårt att samsas.

Foto: Montage.

Mercedes-Benz och Schwarzkopf gör ett ovanligt grepp och samsas om tiden i en reklamspot som rullas ut i dag.


Idén till den delade radiotiden kom av Mercedes-Benz som ville marknadsföra sin SE Edition med budskapet "En bil och ett pris som sticker ut". I sann budskapsanda ville de då också göra annonser som stack ut.

– Att "sticka ut" är tacksamt att dramatisera i bild-media, desto svårare i radio. Till slut landade vi i en lösning alla gillade väldigt mycket. Kruxet var att vi behövde ytterligare en annonsör med i radiospoten, säger Fredrik Pantzerhielm, kundansvarig på ANR BBDO.

När Schwarzkopf fick frågan ställde de upp.

– Det är något kittlande i att två varumärken "pratar" med varandra och delar på utrymmet, säger Daniel Kilgren, kreatör och regissör på Flickorna Larsson.

Arbetsgrupp
Mercedes-Benz:
Jennie Thelin, Marketing Manager Mercedes-Benz Cars Sweden
Schwarzkopf:
Catarina Tosic,Nordic Marketing ManagerHenkel Beauty Care
ANR BBDO:
Fredric Antonsson, Copywriter
Marcus Göransson, AD
Fredrik Pantzerhielm, Projektledare
Barbro Långjuth, Produktionsledare
Fuel@Vivaki:
Mattias Hersby, Chief Operating Officer
Produktionsbolag: Flickorna Larsson

Lyssna här:

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.