Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag28.02.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Radio

"Det mesta är smörja"

Publicerad: 16 Mars 2009, 08:31

– Det är nästan omöjligt att hitta kvalitet på svenska bloggar. SR:s nya vd Mats Svegfors ger inte mycket för medborgarjournalistiken. Det berättar han i en intervju med Svenska Dagbladet.


Ämnen i artikeln:

Mats SvegforsSveriges Radio

Mats Svegfors. Foto: Stina Gullander/SR

SR:s vd Mats Svegfors har börjat med att rensa rejält i ledningen. När han blickar framåt så säger han att SR kommer att fortsätta satsa på digitala medier. Både på digitaliseringen av den vanliga radion och på den egna sjaten, SR.se. Om nätsatsningen säger han.
– Det är en stor fråga. Den har vi kommit en bra bit i, men det finns mycket kvar att göra. Exakt vad får vi se framöver, men vi har väldiga möjligheter, enorm potential, säger han till Svenska Dagbladets Näringsliv.

Flera svenska mediechefer talar sig varm för sociala medier. Kvällstidningarnas chefredaktörer bloggar och mikrobloggar. VLT:s tidningschef Elisabeth Bäck har fått stor uppmärksamhet för sin blogg.

Men Mats Svegfors ger inte mycket för bloggar och medborgarjournalistik.
– Det är nästan omöjligt att hitta kvalitet på svenska bloggar, det mesta är en form av insändare. Det mesta är smörja, det är inte värt tiden för det är bara okvalificerat tyckande och bara en annan publiceringsform för insändare, säger han i Näringslivs intervju.

Tobias Rydergren

Ämnen i artikeln:

Mats SvegforsSveriges Radio

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.