Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag28.02.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Radio

Fler korrar och nya kulturprogram på SR

Publicerad: 14 Oktober 2009, 11:37

Sveriges Radio utökar antalet korrespondenter, från 15 till 18. Och det blir två nya kulturprogram. Det är några av flera publicistiska satsningar som vd:n Mats Svegfors och vice vd:n Cilla Benkö presenterar i dag.


Ämnen i artikeln:

Mats SvegforsCilla BenköSveriges Radio

Information om satsningarna som är visioner för perioden 2010-2014 gick ut internt i går.

Mats Svegfors och Cilla Benkö skriver om planerna på SvD:s Brännpunkt i dag. De poängterar att SR satsar när många medieföretag skär ned.

”Public service i radio och tv har en stark och obruten tradition i Sverige. Starkast är public service i norra Europa, i Storbritannien och de nordiska länderna. Vi kan nu visa hur resurseffektiv radio är som publicistiskt medium. Under ett år räknas våra resurser upp med 3 i stället för 2 procent. Det ger resultat; utväxlingen är stor när man satsar på modern radio”.

Antalet korrespondenter utökas från och med 2010 från 15 till 18. Det kan bli så kallade ämneskorrespondenter i Sverige och/eller utrikeskorrespondenter, säger Cilla Benkö till Resume.se. I dag har SR en ämneskorrespondent i global ekonomi.

– Vi har både ämnes- och utrikeskorrespondenter och av de tre vi ska tillsätta kan det kan bli en blandning, säger Cilla Benkö.

SR ska också ha kulturreportrar över hela landet samt satsa på nyskriven svensk musik, svenska litterära texter och dramatik. Varje lokal kanal ska också utökas med en mobil reporter.

Det blir två nya kulturprogram – ett i P1 och ett i P4, berättar Cilla Benkö för Resume.se.. Men hur programmet kommer att utformas är ännu inte klart.

Det kan även bli nya program inom nyheter och samhälle.

Målet är att Sveriges Radio ”ska vara agendasättande i den svenska samhällsjournalistiken” och man ska även utvecka mobila tjänster för bland annat nyhets- och sportuppdatering.

– Genom dessa satsningar vill vi som public service-bolag ta ett ansvar för mångfalden i utbudet på en mediemarknad som på grund av den finansiella krisen nu tunnas ut. Det är i dessa tider väldigt viktigt att till publiken kunna förmedla en oberoende granskande journalistik från ett brett fält, både nationellt och internationellt, samt att vi som en av landets ledande kulturinstitutioner kan ta vårt ansvar för att säkerställa ett utrymme för nytt kulturskapande, säger Sveriges Radios vd Mats Svegfors och vice vd Cilla Benkö i ett gemensamt uttalande och fortsätter:

– Den här satsningen kommer att ge Sveriges Radios publik ett utbud som de idag inte kan få del av på annat sätt, men satsningen tryggar också ett antal arbetstillfällen inom kultursektorn.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.