Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag29.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Radio

If om flyktingskämtet: ”Vi har inget med innehållet att göra”

Publicerad: 12 November 2015, 12:40

Alex och Sigge får kritik.

Medieprofilerna Alexander Schulman och Sigge Eklund har fått hård kritik i Aftonbladet för att ha pratat om att klä ut sig till döde Alan Kurdi inför Halloween. Men sponsorn If Skadeförsäkring håller inte med om kritiken.


Ämnen i artikeln:

If SkadeförsäkringAlex och Sigges podcast

Det var för två veckor sedan som Alex och Sigge pratade om att klä ut sig till Alan Kurdi, som spolades upp på en strand i Turkiet i september. Bilder på den döde lille pojken spreds i medier i hela världen.

I podden föreslår Sigge Eklund: "Om jag klär mig i pojkkläder, och ligger i en skottkärra livlös, och du kör runt mig på festen", varpå Alex Schulman svarar: "Kan det bli värre än så?"

Sigge fortsätter: "Om du låter honom gå hand i hand med Michael Jackson genom festen. Michael och Alan, hand i hand, och Michael bjuder honom på godis och klubbor sånt".

Diskussionen uppstod efter att Alex och Sigge hade pratat om den amerikanska trenden att klä ut sig till döda kändisar och tog upp döde Alan efter att ha pratat om vad som "verkligen skulle slå an mörkret".

Alen Musaefendic, som var den som riktade kritiken mot medieduon i Aftonbladet Kultur, ställer sig frågan hur måna If Skadeförsäkring egentligen är om sitt varumärke:
"I vilken ände ska man börja för att fånga smaklösheten i det som hände? Vi kan nämna att flyktingkrisen pågår och förvärras. Att barn fortfarande drunknar, IS härjar, taggtråd uppförs, flyktingförläggningar brinner, att alla som inte heter Alex och Sigge sliter sig i håret för att ¬göra situationen hanterbar. Vi kan även nämna att utvecklingen pågått länge och att duon i sina 180 podcastavsnitt inte knystat ett ord om vår tids största utmaningar. När det väl hände var det i form av hån mot ett av dess allra yngsta offer", skriver han i en text om poddens innehåll.

När Resumé ringer upp Jessica Källman, pressansvarig på If, vill hon inte värdera innehållet:

– Jag är tydlig med att vi sponsrar podden, men inte innehållet. Det får Alex och Sigge själva stå för. Men vi känner inte igen oss i beskrivningen i Aftonbladet, säger hon och fortsätter:

– Vi uppmanar alla att själva lyssna och bilda sig en egen uppfattning. De resonerade kring gränsdragningar för smaklös humor.

If lyssnar alltid igenom den delen av podden som handlar om dem innan den publiceras. Däremot lyssnar de inte igenom hela innehållet på förhand, utan först efteråt.

Hur påverkar kritiken mot innehållet ert sponsorskap?
– Sedan vi började samarbeta med Alex & Sigge för tre år sedan har många ämnen och känsliga frågor avhandlats i podden. Den är känd och uppskattad för att blanda högt och lågt. Det var vi medvetna om när vi gick in i sponsorskapet.

Kan det bli så att ni avslutar sponsorskapet?
– Vi kommer inte att avsluta samarbetet på grund av Aftonbladets krönika.

If Skadeförsäkring har stått som sponsor för Alex och Sigges podcast i nästan tre års tid. I går kväll stod det klart att Alex och Sigge kammade hem priset som Sveriges bästa podcast 2015 och bästa humorpodcast i Svenska podcastpriset.

Resumé söker Alex Schulman och Sigge Eklund.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.