Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag01.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Radio

”Jag är lite svag för kufar”

Publicerad: 20 September 2012, 10:34

Robert Aschberg.

Foto: Carina Jäderström.

Radio1 är ingen vinstmaskin, men fyller sin roll som sanningssägare. Det menar programledaren Robert Aschberg. För Resumé berättar han om arvet från 70-talsvänstern, varför radiomediet är så speciellt och sin privilegierade roll inom MTG.


Ämnen i artikeln:

Robert Aschberg

Våren 2011 sjösattes ett nytt radioformat i Sverige. Pratradiokanalen  Radio1 har funnits som idé på MTG sedan Jan Stenbecks tid. Robert  Aschberg blev smickrad när han blev tillfrågad om att ta plats bakom  mikrofonen.

Aschberg i Radio1 är ett tre timmar långt program som sänds  varje vardag. Programmet består ibland av en intervjugäst medan Robert  Aschberg vid andra tillfällen ägnar tre timmar åt att svara på  lyssnarnas frågor.

– Tidskrifter och tidningar är fördjupning, tv är känslor, men radio  är det snabbaste och mest direkta. Eftersom jag är en rastlös jävel så  passar det mig väldigt bra.

Robert Aschberg sköter mixerbordet i studion på egen hand. Han hade fått löfte om hjälp från en ljudtekniker de första dagarna.

– För mig såg det ut som ett kärnkraftverk och jag blev stressad. Men  ljudteknikern gick ut efter fem minuter så det var bara att köra på.

I vilket stadium befinner sig Radio1 idag?
– Siffror är jag inte bra på, jag vill inte se dem. Någonstans där en knopp spricker kan man säga.

Vilken roll fyller Radio1 i medielandskapet?
– Det kan vara ett alternativ till P1 som drar lite mer åt de  kommersiella aktörerna. Vi har inte objektivitetskrav som P1 har. Det  tror jag nog att lyssnarna har varit mogna för ganska länge. De flesta  är trots allt vuxna människor som kan fatta avgörande beslut som gäller  deras egna liv. Om jag ger uttryck för en åsikt ska publiken kunna  hantera det.

Är det viktigt för dig att ta ställning?
– I de fall där jag har en åsikt. Men det har man inte om allting.

Hur går det rent ekonomiskt, är Radio1 ett lustprojekt?
– Det vill jag helst inte prata om då jag inte har någon vidare koll. Jag  tror inte att det är en vinstmaskin om jag uttrycker mig diplomatiskt.  Men vi har dubblat lyssnandet och vad som verkar vara unikt är att det  är extremt trogna lyssnare. De lyssnar 154 minuter per dygn. Det kanske  folk säger bara för att hålla mig på gott humör, men det är vad jag har  hört.

Vad har varit det tuffaste under din tid på Radio1?
– Ibland är man ute på djupt vatten och vet ingenting om var man  befinner sig. Det tror jag är nyttigt, man skärper sig. Det är givande  för en nybliven radioman.

Vid ett tillfälle blev det tyst i etern. Ingen lyssnare ringde in  till programmet och en stressad Robert Aschberg blev som han själv  uttrycker det ”jävligt förbannad”. Programledaren ägnade då 30 minuter  åt en monolog där han sågade arbetsgivaren, teknikerna, möblemanget och  Radio1 i direktsändning. Det blev ingen avhyvling från MTG. Istället  skickade koncernchefen in en designad stol till studion.

Du har inte gjort radio innan?
– Ja, men nu har jag hållit på i över ett års tid. Det är inte raketvetenskap direkt.

Du har varit skrivande journalist och programledare i tv. Vad är speciellt med radiomediet?
– Det skiljer sig på ett viktigt sätt. Det är det snabbaste och mest  direkta mediet där du har en omedelbar interaktivitet med publiken.

Varför gillar du interaktiviteten?
– Jag är lite svag för kufar. Vi har haft en del stammisar som jag  har fått begränsa, de får bara ringa en gång om dagen i stället för tolv  gånger.

Blir det många samtal från rättshaverister?
– Mycket rättshaverister vill jag inte säga, men de lyser inte med  sin frånvaro. Det finns också många förnuftiga människor. Det är  blandningen som gör att det är roligt, det berikar i varje sammanhang.

Hur ofta blir du arg i sändning?
– Jag har blivit arg många gånger och då ger jag uttryck för det  också. Jag lägger inte på och är en väldigt dålig skådespelare. Det är  bra om folk tycker så illa om en att de lyssnar.

Programmet strävar efter att hålla fast vid en oortodox profilering.  Under antirasistveckan bjöd man in en övertygad nazist och  Hitler-dyrkare. I veckan bjöd man in en kvinna som blivit våldtagen av  sin morfar, som sedan även visade sig vara hennes pappa. Kvinnan  berättade sin historia i tre timmar. Människor ringde in och grät till  kanalen.

– Ibland gör vi tramsiga program och ibland tar vi tag i  jätteallvarliga ämnet. Att blanda högt och lågt har alltid roat mig. Jag  tror att publiken kan klara av att hantera det. Trams kan ha ett stort  värde.

Vad är din roll på Strix nu?
– Där är jag bara en tomte.

Vad innebär din roll på MTG?
– Det är en fin titel, men det är ingen som lyssnar på vad jag säger.  Det innebär att jag har en väldigt hög lön och att jag inte har någon  chef. Ingen bråkar med mig. Jag har en fri roll så länge jag håller mina  arbetstider.

Finns det något journalistprojekt som du drömmer om att realisera?
– Massor, men det skulle jag aldrig berätta om här. Då skulle folk sno mina idéer.

"A man’s got to know his limitations." Robert Aschberg planerar inte  för någon självbiografi och citerar Clint Eastwoods rollfigur i "Dirty  Harry" för att understryka det. Han är fostrad i 70-talets maoiströrelse, något som han ofta påminns om.

– Att jag var en ung bolsjevik får jag leva med hela livet. I dag är  jag lite mer cynisk. Men 70-talet präglade mig. Trots att det var en  sekteristisk stämning har jag behållit min misstro på systemet.

Vad gör du i helgen?
– Jag är helt tom i pallet på fredagseftermiddagar. Det är tur att  man få fylla på tanken på helgerna.  På helgen drar jag ut till landet  och ägnar mig åt grejer som är helt väsensskilda från det jag annars  gör. Det är båtar, maskiner och jordbruk. Då slipper jag tänka. Det blir  en meditation att ta på sig blåkläder och arbeta med kroppen.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Robert Aschberg

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.