Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Radio

Lyssna på radio i tunnelbanan

Publicerad: 27 februari 2009, 15:05

SR vill lyfta poddradion. På måndag startar den nya kampanjen från reklambyrån Forsman & Bodenfors där en tunnelbanevagn förses med 20 boxar med radioprogram från P3.


Ämnen i artikeln:

Forsman & BodenforsF&B

Illustration på "lyssningsvagnen". Illustrationen, som är inspirerad av P3Dokumentärernas innehåll, är framtagen av Petra Börner.

– Vi försöker puffa för vårt poddradioutbud. Under två månader kommer resenärer att kunna lyssna på poddradio i tunnelbanan, säger Rebecka Ioannidis Lindberg, marknadschef på SR.

Det är första gången som lyssningslådor monteras i en vagn i tunnelbanen. Vagnen kommer att trafikera gröna linjen. Totalt kommer 40 personer samtidigt kunna lyssna på P3 Dokumentär. Inne i vagnen, som kommer att vara helfolierad, kommer SR dessutom att ha budskap om dokumentärerna på alla reklamskyltar. Kampanjen kommer att pågå i två månader.
– Man kan säga att det här blir som ett smakprov av vad vi har att erbjuda.

Reklambyrån bakom kampanjen är Forsman & Bodenfors.

SR har kört poddradio i ett par år och idag finns det 140 program. Programbasen byggs upp allt eftersom.
– Vi lägger upp så fort vi har möjlighet. Dels är det en fråga om rättigheter och musik men målet är att alla program vi gör ska läggas upp.

T-banesatsningen backas upp av en wrap i Metro samt en bannerkampanj på MSN och Spotify. Dessutom kör SR en trailerkampanj i de egna kanalerna under perioden samt annonser på den egna sajten.

Enligt Rebecka Ioannidis Lindberg vill de visa hur snabbt resan går med poddradio.
– När man åker kommunalt och lyssnar på något riktigt bra eller spännande så går ju resan fortare. Det fångar vi upp i bannerkampanjen. Bannerannonserna består  av en digital jobbförkortare där man skriver in sin restid och sedan får förslag på poddradioprogram som passar den restiden.

Linda Fagerlind

Ämnen i artikeln:

Forsman & BodenforsF&B

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.