Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Radio

NRJ-affären knäckte Radio1

Publicerad: 23 Oktober 2013, 10:09

Christer Modig, MTG Radio

Radio1:s nedläggning beror i grunden på att digitaliseringen av radiomarknaden dröjer och att konkurrensen mot SBS Radio har blivit alltmer snedvriden. Det anser MTG Radios vd Christer Modig. SBS Radios övertagande av NRJ-nätverket har kostat MTG Radio 150 miljoner kronor.


Ämnen i artikeln:

Radio1Radio 1Christer ModigMTG Radio

I dag meddelade MTG:s vd Christer Modig medarbetarna på Radio1 om att kanalen läggs ner efter drygt två års tid. Avvecklingen av kanalen som var den första kommersiella pratradiokanalen drabbar ett tiotalet medarbetare:

– Alla är jätteledsna. Men det har känt till situationen hela tiden. Vi har drivit kanalen sex månader i taget som ett projekt och nedläggningen beror uteslutande på MTG Radios ekonomiska situation. De har gjort ett jättejobb och arbetat 365 dagar om året i 24 timmar om dynet, säger Christer Modig till Resumé.

Christer Modig understryker regeringens avvaktande i frågan om radiomarknadens digitalisering som en avgörande faktor bakom utvecklingen. Stockholmsmarknaden har inte varit tillräcklig för att finansiera Radio1:

– Vi har varit redo för digitaliseringen under en längre tid. Nu säger regeringen att de ska vänta till efter valet. Det kan vara 2014, 2015, 2016 eller 2017. För oss är det inte hållbart. Politikerna måste göra något snart om de överhuvudtaget vill ha kvar kommersiell radio.

Under förra året tog konkurrenten SBS Radio över NRJ-nätverket i Sverige. En affär som blev dödsstöten för Radio1 enligt Christer Modig:

– Hade inte NRJ-smällen kommit så hade vi kunnat hålla ut längre. Vi har förlorat 150 miljoner sedan övergången. Lyssnandet har fördubblats det senaste året och vunnit flera priser för Radio1, men vi måste fokusera på de verksamheter som genererar pengar. Just nu är konkurrenssituationen snedvriden på radiomarknaden. SBS Radio har monopol på vissa marknader där vi inte kan komma in.

Vilket avtryck tycker du att Radio1 har gjort?
– Vi har bevisat att kommersiell radio kan göra annat än underhållning och musik. Vi har visat att vi kan skapa ett alternativ och en konkurrent till P1. Hade vi fått P2:s frekvens hade vi gett dem en fight in i det sista. Om förutsättningarna förändras kommer vi se en pratkanal igen.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.