Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Radio

Oense om radions digitala framtid

Publicerad: 20 September 2012, 09:23

På Radiodagen debatterade radiocheferna radions framtid. De var oense om hur fort det kommer att gå för radion att digitaliseras.


Ämnen i artikeln:

SBS RadioUtbildningsradionMTG RadioSveriges Radio

– En digital plattform kommer att ge ett bättre och bredare utbud  vilket är det radio som plattform behöver. Fler kanaler och att nå ut  nationellt möjliggörs av den digitala utvecklingen, sa MTG Radios vd  Christer Modig.

1995 skedde den senaste satsningen på digitalradio. Då blev det ett  stort misslyckande. SR:s vice vd Cilla Benkö tror att förutsättningarna  är bättre denna gång.

– Utredningen pekar på ett viktig behov: pengar. Förra gången det  försöktes blev det ett totalt fiasko då det inte satsades tillräckligt.  Vi behöver pengar, både public service och kommersiell radio, för att  göra radio med ett bra innehåll, sa Cilla Benkö och fortsatte:

– Vi har en helt annan situation i Europa i dag. Då var det bara public  service och det tillsköts inga pengar. Nätet byggdes inte heller ut  tillräckligt. Det fanns många anledningar till att det inte blev succé.  Nu är förutsättningarna bättre.

SBS Radios vd Staffan Rosell menade att fler kanaler, vilket digitaliseringen möjliggör, är bättre för alla aktörer.

– Det handlar om att man har för få valmöjligheter. Om vi bara skulle  ha det utbud som vi har i Stockholm i hela Sverige skulle det göra stor  skillnad, sa Staffan Rosell.

Christer Modig varnade dock för en utveckling där public service konkurrerar ut de kommersiella aktörerna.

– Om det inte finns tydliga ramar satta för public service kommer  kanske det innebära, precis som i Danmark,  att de kan göra reklamfria  digitala musikkanaler vilket gör att kommersiella aktörer inte vill ge  sig in då de inte har en chans, sa Christer Modig.

Kommer lyssnarna att följa med till de digitala kanalerna?
– Nästa gång du köper en ny bil, mobil eller platta så kommer det att  finnas dub inbyggt. Sedan tror jag att antalet radiokanaler kommer att  få fler att gå över till digitalt. Det handlar om att förändra  konsumtionsmönster, sa Christer Modig.

Meningarna gick isär om när digitalradio kan vara igång på riktigt.

– Vi kan vara igång inom ett år. Den stora utmaningen är inte att bygga  ut nätet utan konvertera konsumtionsmönstren, sa Christer Modig.

Cilla Benkö tror att det kommer dröja längre än så.

– Vi kommer inte att vara igång om ett år. Vi har inte ens något beslut  om det, det tas i slutet av 2013 och efter det måste vi upphandla vilka  som ska tilgodose oss med detta. Sedan är frågan om vi ska gå över till  digitalt bitvis eller brett på en och samma gång, sa hon.

Även Utbildningsradions vd Erik Fichtelius tror att det kommer dröja.

– Det kommer att dröja. Vi måste också tänka på innehållet och hur det  ska se ut. För vår del handlar det till exempel om att tänka på hur vi  gör ett kunskapsutbud för ungdomar på alla plattformar, sa han.

Linus Fremin

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.