Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Radio

Plötsligt händer det!

Publicerad: 30 juni 2008, 10:58

Svensk kommersiell radio får representera frontlinjen i Alliansens offensiva mediepolitik.


Vem hade trott det, som inte är en luttrad cyniker när det kommer till just mediepolitik? (Den kommersiella radion har gång efter annan fått tjäna olika syften för de partier som vill bedriva regionalpolitik.  Det går tillbaka till närradions dagar. Dessutom kan Alliansen, som nu är hårt attackerad i FRA-frågan, tala om yttrandefrihet som en hjärtefråga.)

Kommersiell radio är i dag en mediekategori som omsätter runt 600-700 miljoner kronor per år och som de senaste åren konsoliderats så kraftigt att det inte finns några fler synbara synergier att tala om.
Och som dessutom ”skattas” in på bara skinnet, med en dryg femtedel av intäkter som går i koncessionsavgifter.

Det är heller inget snack om att kommersiella radion har behandlats illa, av både ägare och stat.
Det finns en rad historiska förklaringar. Men framför allt fanns en både snedvriden och uppskruvad uppfattning om kraften i kommersiell radion när den etablerades i Sverige år 1993, och när aktörerna bjöd över varandra får att plocka hem sändningstillstånd. 

Därför är det både sunt och riktigt att Alliansen nu lovar en nedjustering av avgifterna samtidigt som en rikstäckande kommersiell radiokanal ska få en frekvens, som kan fungera som motor för hela branschen.
Det får också betraktas som en lobbyseger för branschen själv – läs MTG och SBS – som med gemensamma krafter under flera år slagits för sitt medium: mot både annonsörer och regeringarna.
Det är också mot bakgrund mot det här beslutet som man ska se MTG:s och SBS senaste förvärv, som utmanar varandra. Nu har man nått sina gemensamma mål. Därför finns ingen anledning längre att hålla fred.

Nu går racet – vem plockar hem den nationella frekvensen?

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.