Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Radio

RAB slår sig för bröstet

Publicerad: 16 januari 2009, 11:11

Annonsörer som satsar på att synas i tv bör även lägga en del av budgeten på radio. Det är resultatet av en undersökning som analysföretaget Carat Insight har på uppdrag av Radiobranschen, RAB. – Folk lyssnar mer på radio än vad till och med vi har trott, säger Tomas Bacoccoli, vd på RAB.


Diagram: RAB

En kampanj som både går i tv och radio är i genomsnitt 34 procent effektivare för att bygga reklamerirnan än en kampanj som går enbart i tv. Det visar undersökningen som RAB genomfört. Men annonsören måste lägga minst 20 procent av kampanjbudgeten i radio.

– Undersökningen visar att radio verkligen kompletterar andra medier. Branschen är fortfarande relativt ny och har kanske hittills varit lite naiv. Vi har försökt sälja radio som huvudmedia, vilket kanske inte varit helt rätt. Men det är rätt att använda radio som ett komplement, det visar den här undersökningen, säger Tomas Bacoccoli.

Undersökningen genomfördes i Västerås och Örebro under perioden mars 2007 till september 2008. Nio välkända varumärken, till exempel Max, Hemköp, Din sko och Eon, deltog. På ena orten visades bara nationell tv-reklam och på den andra orten visades både nationell tv- och radioreklam. Målgruppen var män och kvinnor i åldern 20-44 år.

Tomas Bacoccoli. Foto: Camilla Palmblad

– Vi tog hänsyn till flera olika faktorer som till exempel medieinvestering, annonsörens tryck i radio och tv, tid för kampanjen, enhetlighet i tv och radio och kreativa maner. Resultatet blev att det var effektivare att gå i både tv och radio. Till och med en ny aktör fick bättre resultat. Tittar man bara på radio så är en radiokampanj 50 procent så effektiv att driva reklamerinran jämfört med en tv-kampanj, men den gör det till en sjättedel av kostnaden. Det bör man tänka på som annonsör, säger Bacoccoli.

Vad är annars viktigt att tänka på som annonsör?
– Man måste utstråla samma känsla i både radio och tv. Radio kompletterar andra medier.

Vad tycker du om svensk radioreklam idag?
– Den är dubbelt så bra som för fem år sedan. Den kreativa nivån har höjts i takt med att kunder och byråer fått upp ögonen för mediet. Tittar man på övriga Europa klarar sig svensk radioreklam riktigt bra.

Men vi vinner få radioreklampriser utomlands?
– Det är inte det som är det viktiga.

Vad behöver förbättras?
– Det vi behöver bli bättre på är att dra nytta av synergierna med andra medier. Jag ser i undersökningen att imagereklam når upp till en viss nivå och att utbudsreklam når upp till en nivå. Kombinerar man båda lyckas man bättre, säger Tomas Bacoccoli.

2007 var radions andel 3,86 procent av den lilla reklamkakan enligt IRM. Siffrorna för 2008 är inte färdiga än. IRM:s prognos för 2008 är 4,01 procent.
– Men då väntar vi fortfarande på decembersiffrorna. Stämmer det så har radio ökat sin marknadsandel med över 27 procent över en period på 3 år. IRM tror dessutom att radions andel 2009 kommer stanna på 4,12 procent. Jag tror att den kommersiella radions andel för 2009 kommer att vara högre än IRM:s prognos, men hur mycket är för tidigt att säga, säger Tomas Bacoccoli.

Hur ser du på framtiden för radioreklamen nu i lågkonjunkturen?
– Jag tror att radion kommer att klara sig bra. Vi har tagit utbildning på allvar och vi har en ödmjuk attityd.

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.