Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Radio

Radiolyssnandet flyttar till webben

Publicerad: 18 Januari 2008, 09:06

Både kommersiell radio och public service-kanalerna minskar i SIFO Radioundersökningars rapport för sista kvartalet 2007. Men webbradiolyssnandet ökar.


Sveriges Radios räckvidd minskade med 3,3 procentenheter till 46,3 procent under det senaste året. Under samma period minskade kommersiell radio med 1,1 procentenheter till 34,7 procent av befolkningen. Det ger ett totalt tapp på 4,5 procentenheter under året som gått, visar SIFO Radioundersökningars Rapport I 2008.

Det finns ingen kanal av de rikstäckande, både kommersiella och inom SR, som står för någon alarmerande minskning. Och MTG Radio ökar totalt sin räckvidd till 23,6 procent.

Vad som är tydligt i resultatet av undersökningen är att lyssnartiden sjunker kraftigt. Genomsnittstiden per person har minskat med 20 minuter under senaste året och ligger i dag på 1 h 34 min.

Trenden är densamma som för tv-marknaden, där tittandet går mot webben. Veckoräckvidden för webbradio är 14,3 procent. Det betyder att 1,1 miljoner har lyssnat på webbradio varje vecka. Här har kommersiella kanaler en dryg procentenhet högre lyssnande, 9,3 procent av befolkningen mot SR:s 8,1 procent.

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.