Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Radio

Regeringen vill förbättra konkurrensen för reklamradio

Publicerad: 25 Juli 2013, 12:39

I dag presenterade regeringen docent Nina Wormbs som branschsamordnare med uppdrag att föreslå hur en övergång från FM-sändningar till marksänd digitalradio ska ske. En övergång som bör vara markandsdriven, skriver regeringskansliet i ett pressmeddelande.


Ämnen i artikeln:

RegeringskanslietLena Adelsohn LiljerothKulturdepartementet

För en dryg månad sedan lade regeringen fram en propostion för vilka riktlinjer som ska gälla för public service 2014-2019. Under torsdagen utsågs docenten Nina Wormbs till ansvarig att utreda hur övergången från ett analogt tolk ett digitalt radionät ska ske.

I ett pressmeddelande framhåller regeringskansliet att "övergången från analog till digital radio bör vara marknadsdriven". Det digitaliserade marknätet ska ge lyssnarna fler radiokanaler till en lägre distributionskostnad.

– Radion är ett starkt medieslag med många lyssnare. Den absoluta majoriteten lyssnar genom FM-nätet som driftsattes för en lång tid sedan. Den gamla tekniken, som förvisso fun­gerar, innebär dock hinder för radiobranschens utveckling. Med ett digitaliserat marknät går det att sända nya radiokanaler till fler för en långsiktigt lägre kostnad, säger kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth i pressmeddelandet.

I sitt utredningsarbete ska Nina Wormbs utgå från att FM-sändningarna släcks 2022 och att de digitala sändningarna ska nå hela landet och uppfylla högt ställda beredskapskrav.

Uppdraget ska redovisas senast den 30 november 2014.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.