Radio
Regeringen vill förbättra konkurrensen för reklamradio
Publicerad: 25 juli 2013, 12:39
I dag presenterade regeringen docent Nina Wormbs som branschsamordnare med uppdrag att föreslå hur en övergång från FM-sändningar till marksänd digitalradio ska ske. En övergång som bör vara markandsdriven, skriver regeringskansliet i ett pressmeddelande.
För en dryg månad sedan lade regeringen fram en propostion för vilka riktlinjer som ska gälla för public service 2014-2019. Under torsdagen utsågs docenten Nina Wormbs till ansvarig att utreda hur övergången från ett analogt tolk ett digitalt radionät ska ske.
I ett pressmeddelande framhåller regeringskansliet att "övergången från analog till digital radio bör vara marknadsdriven". Det digitaliserade marknätet ska ge lyssnarna fler radiokanaler till en lägre distributionskostnad.
– Radion är ett starkt medieslag med många lyssnare. Den absoluta majoriteten lyssnar genom FM-nätet som driftsattes för en lång tid sedan. Den gamla tekniken, som förvisso fungerar, innebär dock hinder för radiobranschens utveckling. Med ett digitaliserat marknät går det att sända nya radiokanaler till fler för en långsiktigt lägre kostnad, säger kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth i pressmeddelandet.
I sitt utredningsarbete ska Nina Wormbs utgå från att FM-sändningarna släcks 2022 och att de digitala sändningarna ska nå hela landet och uppfylla högt ställda beredskapskrav.
Uppdraget ska redovisas senast den 30 november 2014.