Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Radio

Reklamarna som gör public service

Publicerad: 22 juni 2009, 12:45

Mårten Evers, regissör på Sara Haag, är kreativ producent till serien ”Sportens eldsjälar” som snart ska sändas på Sveriges Radio. Bakom programmen syns bland annat Hanna Belander och Henric Almquist på Storåkers samt de två frilansarna Maria Fredriksson och Martin Wadlund.


Ämnen i artikeln:

Storåkers McCannSveriges Radio

Maria Fredriksson, Mårten Evers och Hanna Belander. Foto: Björn Elgstrand

Programserien, som består av fyra 30-minuterslånga avsnitt, handlar om de personer som gör väldigt mycket för sporten men som sällan syns. Mårten Evers, regissör på Sara Haag och kreativ producent till serien, beskriver det som en serie porträtt av hjältarna bakom sporten, de som lägger ner massor av tid på ideellt arbete och vars engagemang är ovärderligt men som sällan får uppskattning för det.

Idén låter väldigt lik Svenska Spels reklam?

– Ja, det var någon som påpekade det mitt i produktionen, att deras reklam hade beröringspunkter med programmet, men iden var så bra att det var värt att ta upp det ändå. Vi har pratat om det och ser inga problem med det, säger Mårten Evers.

Enligt Evers har de ansvariga för idén inte nämnt likheten för Sveriges Radio. Han påpekar dock att ingen inblandad har jobbat med Svenska Spels reklam.

Ser du några problem med att folk som jobbar med reklam gör den här typen av program?

– Tvärtom, det blir en total kreativitetsinjektion i programmakandet. Så länge alla är på det klara med de publicistiska reglerna så ser jag inga problem.

Bakom idén står teamet som kallar sig ”Programhittepåningsgruppen”. Det här är första resultatet av deras arbete.
– Det är egentligen en ganska förutsättningslöd historia. Vi träffas med jämna mellanrum och pratar och spånar fram idéer.

Hur sålde ni in det till radion?
– Vi skickade in det som ett programförslag i tidigt i våras. De tyckte att idén var unik och rolig.
Slutresultatet ligger enligt Evers väldigt nära det förslag som gruppen la fram.

Första programmet sänds den 6 juli. Producent är Petra Johansson.

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.