Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Radio

Reklamradion jublar

Publicerad: 10 november 2008, 16:25

Idag lämnade lagmannen Martin Holmgren över sin utredning om kommersiell radio till kulturministern Lena Adelsohn Liljeroth. Bland föreslås stora sänkningar av koncessionsavgifterna.


Christer Modig gillar förslagen.

– Det känns som alla träffar vi har haft med politiker genom åren äntligen gett resultat. Imorgon blir det tårta, säger MTG Radios vice vd Christer Modig.

Det viktigaste förslaget för kommersiell radio är att koncessionsavgifterna görs om. De som idag har tillstånden kommer att få sända under fyra år och bara betala 45 000 kronor per år. Det är en betydlig sänkning. Idag är snittavgiften runt 1,5 miljoner per tillstånd och år.

– För Bandit är runt 40 procent av omsättningen koncessionsavgift. Det här innebär att vi kan satsa pengar både på teknik för digitalradio och på att utveckla vårt innehåll, säger Modig.

Men de låga avgifterna gäller bara fram till 2014. Då ska tillstånden auktioneras ut på nytt. Det här ska ske genom ett slutet anbudsförfarande där aktörerna betalar en engångssumma för ett tillstånd som gäller i sex år.

Ett annat förlag som branschen ser som positivt är att sponsringsreglerna kan komma att förändras. Idag får en annonsör sponsra ett program i början och slutet av sändningen. Nu föreslår utredaren att tre inslag i timmen kan sponsras.

Utredaren säger däremot nej till ett nationellt tillstånd för analog kommersiell radio. Han öppnar däremot upp för digital radio som sänds nationellt, regionalt och lokalt. För att den utvecklingen ska ta fart föreslås att det inte blir någon avgift på sändningarna. Däremot kommer en ansökningsavgift på 30 000 kronor.
– Det är också ett bra förslag. Jag tycker att det är viktigt att vi kommer igång med digitala sändningar. Nu kan vi göra det redan 2010, säger Modig.

Alla förslag föreslås börja gälla första januari 2010.

Tobias Rydergren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.