Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Radio

Reklamradions gryningsräd

Publicerad: 11 april 2008, 12:47

Den privata lokalradion har målmedvetet satsat på att locka lyssnarna direkt på morgonen. På fyra år har gapet till Sveriges Radio halverats, visar lyssnarstatistik från SIFO.


Adam & Gry i Mix Megapol.

Slaget om lyssnarna är viktigast på morgonen. Skapar du en relation då finns det stora möjligheter att du behåller dem även under resten av dagen.

Och det är just de tidiga sändningarna mellan 6 och 9 där de stora resurserna inom den kommersiella radion finns. Rix FM har länge haft framgångar med Morgonzoo och Mix Megapol har Adam och Gry.

Staffan Mattsson, rådgivare på mediebyrån Bizkit, har följt morgonlyssnandet noga och det finns en tydlig trend.
– Jämför man årets lyssnarstatistik med hur det såg ut årsskiftet 2002/2003 är det en markant skillnad. SR hade då ett försprång på 20 procent. Nu är skillnaden bara 10 procent.

De siffror Staffan Mattsson refererar rör sig för lyssnare mellan 9 och 79. Tittar man på en yngre och mer kommersiellt intressant målgrupp är public service redan passerade.
– Men den kommersiella radion äter sig uppåt i åldrarna. De som började lyssna på kommersiell radio för 10 -15 år sedan byter inte till SR bara för att de blir äldre.

Han tror också att trenden med ett ökat morgonlyssnande på reklamradion kommer att hålla i sig.
– Ja om tre-fyra år kommer reklamradion att vara i kapp SR på morgonen.

Tobias Rydergren

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.