Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag09.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Radio

Så lyssnade Sverige på radio förra året

Publicerad: 23 Mars 2015, 10:01

Diagrammet visar den genomsnittliga dagliga räckvidden för radio enligt TNS Sifos mätning. De röda staplarna visar räckvidden i procent för 2013. Medan de gula staplarna visar motsvarande siffror 2014.

Den dagliga räckvidden sjönk för såväl Sveriges Radio som de kommersiella aktörerna under 2014. Det visar TNS Sifos årsrapport för nationell radiolyssning.


Ämnen i artikeln:

TNS SifoSBS Discovery RadioMTG RadioSveriges Radio

Daglig räckvidd för radiolyssnandet i Sverige år 2014 var 72,6 procent (74,5 procent 2014).  Sveriges Radios räckvidd sjönk med 1,6 procentenheter till 58,5 procent. SBS Discovery hade en daglig räckvidd på 25,9 procent (26,8) medan MTG Radio 14,3 (15,8).

I genomsnitt lyssnade varje person 107 minuter (111) på radio varje dag. Av dessa 107 minuter så sker 56 i det egna hemmet och 51 minuter på annan plats (bil, andra färdmedel, arbete/skola, utomhus etc.).   Genomsnittlig räckvidd hemma är 58,5 procent och utanför hemmet 48,8 procent.

Såväl räckvidd som lyssnartid är störst bland de äldre målgrupperna. Dock är dygnsräckvidden bland personer 12-29 år så hög som 56,8 procent och lyssnartiden 52 minuter.

Mätningen visar också att män lyssnar i något högre utsträckning än kvinnor, det visar siffror för både räckvidd som lyssnartid.  Räckvidd och lyssnartid är i stort sett samma under de fem vardagarna (74,1 procent, 112 minuter) för att sjunka något under lördagar (70,2 procent, 98 minuter) och söndagar (67,3 procent, 89 minuter).  

Det finns inga tydliga säsongsvariationer men under den mest frekventa semestermånaden juli  så är radiolyssnandet som lägst med 68,1 procents räckvidd, att jämföra med 72,6 procent över hela året.

Mätningen är baserad på TNS Sifos PPM-panel

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.