Radio
Så satsar nya radioledningen
Publicerad: 2 februari 2009, 10:16
Idag tillträder Sveriges Radios nya ledarduo, Mats Svegfors och Cilla Benkö. Resume.se har tagit del av den plan som presenterades på företagets intranät.
TR
Tobias Rydergren
Vd Mats Svegfors och vice vd Cilla Benkö. Foto: Mattias Ahlm/SR
De två nya radiocheferna börjar med att konstatera att Sveriges Radio är ett företag i gott skick – både vad det gäller innehåll och ekonomi.
För ekonomin finns två scenarier – antingen få bolaget en uppräkning av licensavgifterna som täcker ökade lönekostander – eller så fortsätter ekonomin att urholkas som den gör idag.
Om intäkterna fortsätter att växa i samma låga takt som idag så kommer det att skapa begränsningar i bolagets utvecklingskraft konstaterar Benkö och Svegfors. Men företaget ska sköta sin ekonomi, även med begränsade resurser.
De pekar också ut fem prioriterade områden för 2009:
- P3 – där ska Morgonpasset göras om och kanalen ska få nya humorprogram
- P4 – ska utveckla 25 lokala morgonsändningar och utveckla de lokala webbsidorna
- Musik – förändring av liveuppdrag, nya musikundersökningar och stora evenemang
- Webb och mobil – Sveriges Radios hemsida, SR.se, ska göras om i grunden för att bli förbättra sök och interaktivitet
- Agendasättande nyhetsjournalistik
Just när det gäller nyhetsjournalistiken vill den nya ledningen att Sveriges Radio ska ha varit det media som rapporterat bäst om den globala finanskrisen.
I eftermiddag möter den nya ledningen personalen i ett stormöte i Studio 2 i Radiohuset.