Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Radio

SBS köper Stampens andel i SBS Radio

Publicerad: 8 November 2012, 08:04

Staffan Rosell

Foto: Aino Nyvelius

Affären gör Sveriges största kommersiella radioföretag helägt av SBS. – Affären är ytterligare ett led i vår satsning på den nordiska marknaden i en fas där SBS Radio växer kraftfullt och utvecklas på alla plattformar, säger Staffan Rosell, vice vd för SBS Media Group Sverige och vd för SBS Radio.


Ämnen i artikeln:

Staffan RosellSBS RadioSBS

SBS Radio har 3,4 miljoner FM-lyssnare varje vecka och publiken växer online och mobilt. Med det är man Sveriges största kommersiella radioplattform för underhållning och populärmusik.

Nyligen lanserades man den nya online-plattformen Radio Play. I början av nästa år inleder SBS Radio och NRJ en relansering av NRJ med ambitionen att göra stationen till landets näst största efter SBS Mix Megapol.

För att vässa verksamheten köper nu SBS Media Group Sverige den 20-procentiga andel i SBS Radio som Stampen innehaft sedan 2009.

– Stampens pionjärinsats på den kommersiella radiomarknaden, och som partner till SBS Radio, har präglats av både mod och klokskap. Nu skiljs våra vägar och vi fortsätter våra resor var för sig och fokuserar på respektive kärnområde. Affären stärker SBS Radios position ytterligare på vår marknad både mot kunder och publik.  SBS Radio befinner sig i en fantastiskt expansiv period där vår ständiga iver att utveckla radiounderhållningen i landet löper parallellt med en kraftfull tillväxt på alla plattformar, säger Staffan Rosell, vice vd för SBS Media Group Sverige och vd för SBS Radio.


Stampens företrädare Mats Reimertz, har drivit Stampens radioverksamhet sedan tidigt 90-tal.
– Det är spännande att få vara med och lägga grunden för en ny verksamhet, se hur den utvecklas och sedan avyttra den. Radio har utvecklats till att bli en lysande satsning för Stampen och våra samarbetspartners. SBS Radio har de bästa förutsättningarna att ta reklamradio i Sverige vidare, säger han och fortsätter.

–  Fortfarande är vi inte ute ur radio. Vi startade ju Radio RIX på tidigt 90-tal i Göteborg och vi äger fortfarande varumärket RIX tillsammans med MTG. Här planerar vi nu hur vi skall ta nästa steg, säger Mats Reimertz.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Staffan RosellSBS RadioSBS

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.