Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Radio

"Sportkanal nästa steg"

Publicerad: 1 oktober 2011, 11:13

Sedan sortin från MTG Radio har Christer Modig fortfarande semester. Han avvaktar den digitala distributionens genomslag som han tror kommer att skapa fler programformat liknande radio1.


Ämnen i artikeln:

Radio 1RadiogalanChrister Modig

Christer Modig Foto: MTG Pressbild

I veckan mottog Christer Modig Radioakademins hederspris på Radiogalan. Han lämnade jobbet som vice vd på MTG Radio i juni och väljer att avstå erbjudanden i väntan på att digitalradion tar fart:
– Jag har inte hoppat på något uppdrag än och det känns faktiskt skönt. Genom åren har folk sagt till mig att ta den här chansen när den dyker upp. I somras var första gången jag tillät mig själv att ta en riktig semester på många år, säger Christer Modig som bland annat rest runt i Kalifornien under sommaren med sin fästmö.

Väl där fick han en chans att träffa gamla kollegor.
Christer Modig började sin radiokarriär i Los Angeles. Han debuterade i studion som 17-åring på stationen K-ROQ som blev metropolens största radiostation tack vare att man var först i USA med att spela New Wave-musik. Christer Modig kom tillbaka till Sverige 1990 och drog igång Radio Rix tre år senare i samband med avregleringen:
– Jag ville starta en egen station och jagade finansiering. Jan Cahlin som då var vd på Gefle Dagblad kom fram till mig med en pärm som det stod RIX på och sa: ”Du verkar kunna det här. Starta upp en kanal åt oss.”        

Förslaget om en pratkanal hade pågått sedan millennieskiftet. På MTG Radio var Christer Modig en av drivkrafterna bakom lanseringen av radio1. Inom kort tror han det kan dyka nya programformat:  
– En sportkanal är nog det format som ligger närmast en lansering. Men det måste till att ett större mediehus kan betala för rättighetskostnaderna. Det kan mycket väl bli Bonnier och TV4 som blir först.

Vilken är den viktigaste utmaningen för kommersiell radio?
– Distributionen uteslutande och det gäller all radio. Det gäller att digitaliseringen kommer igång. Vilket format det sen blir spelar mindre roll, bara vi får ett bredare utbud.

Hur många kommersiella kanaler tror du att det kan bli när digitalradion kommit på fötter?
–  Om vi landar kring tjugo kanaler tror jag vi får en sund marknad (idag tio stationer). Som det ser ut nu är det redan tuff konkurrens mellan de stora formaten. Man kan se att de mer nischade kanalerna, som till exempel 107,5 har det tuffast.

Reklamavbrotten och utbudet i de kommersiella stationerna får ofta kritik i kulturdebatten. Att de man inte kommer in i finrummet har sin naturliga förklaring.:
– McDonalds kommer aldrig in i gourmettidningarna. Deras restauranger har inte den bästa maten, men ett utbud som passar många kunder i en specifik situation. Ungefär så är det för oss. Vi har en annan produkt och det är jag stolt över.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News