Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag09.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Radio

SR backar om radio via mobilen

Publicerad: 25 Oktober 2013, 14:14

Björn Löfdahl (t.v), Cecilia Bodström och Martin Jönsson

Foto: Pressbild.

Så sent som igår var programdirektörerna vid Sveriges Radio, SR, Björn Löfdahl, Cecilia Bodström och Martin Jönsson övertygade om att man ska sätta radio i mobilen i första rummet i sin nya digitala strategi. Det framgick av en debattartikel i Expressen. SR-chefen Björn Löfdahl backar nu i frågan.


Ämnen i artikeln:

Cecilia BodströmTeracomBjörn LöfdahlMartin Jönsson

”Vi måste sätta mobilen först i SR:s nya digitala strategi. Den är på  många sätt en perfekt radioapparat, för både nyheter och  programlyssnande”, så skrev SR-cheferna Björn Löfdahl, Cecilia Bodström  och Martin Jönsson i en debattartikel i Expressen igår.

Det likaledes  statliga bolaget Teracom gick i samma veva ut med rapporten Radiopuls,  där det framförs att radio i mobilen inte är något trovärdigt alternativ  till att ersätta distribution av radio i marknätet.

Ett av huvuduargumenten är att det skulle krävs en enorm kapacitet.

Ett  annat argument att det skulle kosta fem miljarder kronor per år att  sända radio via det mobila bredbandsnätet, vilket kan jämföras med  100-200 miljoner kronor för motsvarande kapacitet i marknätet, enligt  rapporten.

SR-direktören Björn Löfdahl backar nu i frågan.

Han  skriver visserligen att SR utvecklar sina digitala strategier med  mobilen och sociala medier i ”centrum”, vilket Björn Löfdahl även ser  som ett viktigt budskap till allmänheten.

Han passar samtidigt på att lägga in en brasklapp:
”…Men det betyder inte att frågan om en digitalisering av radions marknät är inaktuell.”

Han  menar också att vanlig radio parallellt med andra plattformar spelar en  viktig roll för radiolyssningen under lång tid framöver.

Björn  Löfdahl påtalar samtidigt Sveriges Radio, tillsammans med den  kommersiella radion tydligt uttalat att ”det analoga marknätet bör bytas  ut mot ett digitalt om förutsättningarna för radiobranschen blir  rimliga.”

Björn Löfdahl anser att det skulle utveckla den svenska radion.

Han  tar också upp att regeringen har föreslagit att marknätet  digitaliseras, vilket redan har skett på tv-sidan samt att en särskild  branschsamordnare utreder frågan om hur det hela ska ske inom  radioområdet.

”Nu avvaktar vi resultatet av den processen.”, skriver Björn Löfdahl.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.