Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Radio

SR byter namn

Publicerad: 16 maj 2009, 07:07

SR jobbar just nu med ett omfattande varumärkesarbete. Målet är att Sveriges Radio ska bli tydligare och mer synlig som avsändare. En del blir ett namnbyte på sajten från sr.se till sverigesradio.se.


Ni ska skriva ut hela namnet, varför?
– Det handlar om att vi ska heta samma sak som det vi är. Vi vill bli tydligare. Idag heter sajten en sak och företaget en sak. Eller, vi heter samma sak fast det är två olika begrepp som vi rör oss med. Men viktigt att påpeka är att man kommer för all framtid att hamna på vår sajt även om man knappar in sr.se, säger Rebecka Ioannidis Lindberg, projektledare för varumärkesarbetet och marknadschef på Sveriges Radio.

Arbetet beräknas vara klart till senhösten.
– Ja det är svårt att säga något exakt datum. Det är mycket som sker nu samtidigt så någonstans i november eller december kan vi nog vara klara med det här.

Blir det mycket kringprodukter också som visitkort och liknande som måste bytas ut?
– Ja det blir det. Fast det kommer inte vara som en rullgardin som rullas upp så är allt klart. Vi tar det i den takt vi förmår. Det är inte realistiskt att tro att vi kan göra allt på en gång, säger Rebecka Ioannidis Lindberg.

Enligt Radiotidningen tog styrelsen beslut om de viktigaste komponenterna i Sveriges Radios nya varumärkesstrategi den sista mars i år. Projektet ”Ett tydligare Sveriges Radio” hade då pågått sedan 2008. Nu väntar en ny grafisk identitet, nya ljudidentiteter för P-kanalerna och en ny sajt.

– Det viktigaste är att fokusera på det som sägs och kommuniceras i radio. Nummer två blir att se över hur vi ser ut i den digitala världen och tre blir allt annat som visitkort och liknande. Allt är viktigt men det får ta den tid det tar.

Vad kommer kostanden att bli för att byta namn på sajten och alla kringprodukter?
– Nu handlar det om vad vi säger i radio och formgivning. Vi har inte satt någon summa på det än. Vad det gäller logotypen så är vi mitt inne i arbetet med Happy Forsman & Bodenfors just nu, så vi är inte riktigt där än.

Change Pilots hjälper Sveriges Radio med kanalidentiteterna. SR:s ljusproducent jobbar tillsammans med Happy Forsman & Bodenfors med profileringsarbetet som omfattar både det visuella, ljudet och den nya sajten.

Principerna i den nya varumärkesstrategin:

1. Ordbilden Sveriges Radio ska alltid vara garant. Med garant menas att Sverigesradio är avsändaren, tydlig och synlig som garanterar att innehållet bland annat är av hög journalistisk kvalitet, oberoende, opartisk, fritt från reklam och finansierat av användarna.

2.
Sveriges Radio (hela namnet) kommuniceras konsekvent i ”alla kanaler”. Med kanaler menas inte bara FM, utan alla ytor och sammanhang där Sveriges Radio hörs och syns.

3.
Sveriges Radios kanaler/ guider ger högre prioritet i hierarkin än garanten. De kanalerna som lyssnaren känner kärlek till, har en stark relation till. Därför ska P-kanalerna kommuniceras i första hand.

4.
sr.se byter namn till sverigesradio.se. Sajten heter samma namn som företaget gör – den är och står för at vi gör sammantaget

Källa: Radiotidningen

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.