Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Radio

SR hämtade dirigenten med helikopter

Publicerad: 26 maj 2010, 14:25

Sveriges Radio lät sin ­dirigent Daniel Harding åka limousine från bostaden i Paris till Öresundsbron. Där hämtades han med helikopter av orkesterns violinist som bröt mot flygreglerna, polisanmäldes för landningen vid bron och skickade en räkning på 25 000 kronor till radion. – Det var det värt, säger Berwaldhallens vd Michael Tydén.


Ämnen i artikeln:

Sveriges Radio

truefalse

Daniel Harding (Foto: Stina Gullander, SR)

När det är aska i luften får musikens stjärnor problem, de flyger som tättingar mellan konserterna. Sveriges Radios symfoni­orkesters unge chefsdirigent Daniel Harding är dessutom bosatt i Paris.

När askmolnet lamslog ­Europa skydde Sveriges ­Radio inga kostnader för att få hit sin stjärndirigent. Han sattes i en bil med chaufför tillsammans med en pianist som också hade fastnat i Paris.
– Orkestern skulle ut på Europaturné, men först ha två konserter i Stockholm, förklarar Berwaldhallens vd Michael Tydén. Det var ont om tid att repetera och vi hade slutsålda hus när askmolnet slog till.
– Då sade en person i ­orkestern som också är professionell helikopterförare att han kunde åka ner och hämta Daniel i Malmö.

Proffset är violinisten Svein Martinsen som äger företaget Martinsen Music & Chopper AB samt sitter i styrelsen för Bromma Helicopter AB, där han också jobbar som pilot på somrarna.

Men det professionella i flygningen har Transportstyrelsen möjligen synpunkter på. Luftrummet mellan Sturup och Kastrup är trångt, tätt trafikerat och kringgärdat av restriktioner. Det är inte professionellt att flyga in i Ljungbyheds kontrollzon utan flygledningens tillstånd, vilket Svein Martinsen gjorde.
– Helikoptern gjorde ett så kallat luftrumsintrång, alltså flög in i kontrollerat luftrum utan klarering från flygtrafiktjänsten. Den landade sedan vid Öresundsbrons brofäste. Vid kontakt med piloten meddelade han till flygtrafiktjänsten att det rörde sig om ett missförstånd och att han inte hade kunskap om att luftrummet var kontrollerat, säger Eva-Mari Löfqvist på Transportstyrelsens presstjänst.

Landningen skedde på privat mark på en p-plats intill Öresundsbrons fäste. Tullarna gjorde polisanmälan och utredningen om brott mot luftfartslagen pågår.

Svein Martinsen medger sina misstag under flygningen:
– Ja, det är bara att be om ursäkt och lägga sig platt. Det var bråttom, jag tänkte landa­ på Kastrup, men det var stängt. Jag bedömde landningsplatsen som säker, men tullarna påpekade att det var förbjudet. Jag råkade komma in i Sturups kontrollzon för att min gps inte varslade, den var för gammal.

Svein Martinsens företag har inte tillstånd att bedriva kommersiell luftfart och ta betalt för att flyga passagerare:
– Nej, men eftersom jag är anställd inom Sveriges Radio är det firmaflyg. Jag tog inte ut någon lön för flygningen, bara helikopterhyra och bränsle.

Svein Martinsen skickade en räkning till Sveriges Radio på 25 000 kronor.
– Jag tycker att det var ett ganska billigt sätt att få hit två personer, säger Michael Tydén. Eller ja, billigt och billigt, det var värt det. Vi räddade turnén.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Ämnen i artikeln:

Sveriges Radio

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.