Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Radio

SR växer bland unga vuxna

Publicerad: 9 november 2012, 07:23

Foto: Andreas Elgstrand.

Allt fler unga vuxna lyssnar på Sveriges Radio. Man ökar från 32,3 procent av alla mellan 20 och 34 år 2011 till att nu ha 34,1 procent. Därmed går man om kommersiell radio i målgruppen. Det visar TNS-Sifos radioundersökning 2012/IV som presenteras i dag.


Ämnen i artikeln:

Sveriges Radio

I målgruppen 20-34 år ökar Sveriges Radio från 32,3 procent under motsvarande period förra året till att nu få 34,1 procent. Det visar TNS-Sifos radioundersökning 2012/IV som presenteras i dag.

Detta går att jämföra med siffrorna för kommersiell radio som i undersökningen 2011 hade 35,8 procent i målgruppen, men som nu sjunker till 34,0 procent.

Med andra ord har SR gått om.

Framförallt gäller ökningen P3, som nu är ett dagligt val för 21,3 % av alla mellan 20 och 34 år, jämfört med 20,0 för ett år sedan.

– Jag tror det beror på att vi dels är fantastiskt duktiga på musik och har arbetat väldigt målmedvetet med att guida till ny musik på ett passionerat sätt. Den andra delen är att vi vill vara en polare med fantastiska historier. Vi har fantastiskt roliga och intressanta historier som gör lyssnaren lite smartare och gör att den lär sig något, säger Tomas Granryd, kanalansvarig på P3 till Resumé.

Även om P3 generellt går framåt, 11,3 procents andel överlag jämfört med 10,7 procent 2011, går dock radiolyssnadet ner en aning för SR generellt, medan kommersiell radio går upp lite.

TNS-SIFO 2012/IV i procent (2011/IV inom parentes)
Radio totalt 71,3 (71,6)
Sveriges Radio totalt 47,8 (48,0)
Kommersiell radio 28,4 (28,5)

Radio verkar följa trenden inom tv-världen där tv-aktörernas olika play-tjänster på nätet har blivit väldigt populära då lyssnadet på radio via webben ökar jämfört med förra året.

6,8 procent av befolkningen lyssnar på radio via webb minst fem minuter under ett genomsnittligt dygn, jämfört med 4,6 procent motsvarande period 2011.

Lyssnande på direktsänd radio via internet:
Radio totalt, veckoräckvidd
2012/IV 2011/IV
20,0 15,2

Sveriges Radio, totalt, veckoräckvidd
2012/IV 2011/IV 12,7 9,6

Kommersiell radio, totalt, veckoräckvidd
2012/IV 2011/IV 11,1 8,5

– Webbuppgången när det gäller lyssningen tror jag hänger ihop med att fler och fler har smartphones. Radio stämplas ofta som old school, men allt mer framstår det som tvärtom då folk multitaskar så mycket numera, säger Tomas Granryd på P3 och fortsätter:

– Unga har alltid varit konsumenter av många olika medier samtidigt. Där funkar radio perfekt. Du behöver inte vara 100 procent koncentrerad, utan kan göra olika saker samtidigt som de lyssnar på radio.

Undersökningen bygger på ett obundet slumpmässigt urval bland människor i åldern 9-79. Totalt har 26 471 stycken i hela Sverige tillfrågats under 19 veckor

Linus Fremin

Ämnen i artikeln:

Sveriges Radio

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.