Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Radio

Stendahls hjälper barn med föräldrar i fängelse

Publicerad: 16 maj 2013, 14:17

Göteborgs-byrån Stendahls har dragit igång en kampanj med Göteborgs Räddningsmission – Barnkonversationen. Här lyfter man fram 14 autentiska frågor från barn med frihetsberövad anhöriga. Frågorna ställs genom korta filmer – en per dag. En av kampanjprofilerna är den forna vänsterledaren tillika initiativtagare till Feministiskt Initiativ, FI, Gudryn Schyman.


Ämnen i artikeln:

StendahlsAnnie Lööf

– Barn har många frågor, men tyvärr så har inte alla någon som svarar.  Tanken med projektet är att skapa dialog utifrån barns funderingar. Här  vill vi visa att det faktiskt finns vuxna som bryr sig när föräldrarna  inte finns där, säger Maja Kipatsi Danell, copywriter på Stendahls i en  kommentar.

Stendahls samarbetar med Solrosen, vilket är en verksamhet  vid Göteborgs Räddningsmission som arbetar för att hjälpa barn med  frihetsberövade föräldrar.

Barnen känner sig inte bara ensamma många  gånger, utan har också många frågor. Nu får 14 av totalt 30 000 barn  med en frihetsberövad/frihetsberövade föräldrar i Sverige möjlighet att  ställa varsin fråga.  

Allmänheten får också möjlighet att gå in och  svara samt skicka frågan/frågorna vidare via sociala medier.

Projektet  pågår visserligen under begränsad tid, men tanken är att det  strategiska arbetet ska utgöra ett verktyg för att fortsätta arbeta med  frågorna under ett längre perspektiv.

– Vi vet att många människor bryr  sig om ämnet men det finns ett behov av att göra mer där samhällets  insatser inte räcker till. Vi vill göra det enkelt för alla, oavsett  kanal, att engagera sig skapa debatt, och förhoppningsvis ger det ringar  på vattnet hos politiker och beslutsfattare, säger Maja Kipatsi Danell i  en kommentar.

Kampanjen har flera kända profiler som Gudryn Schyman, Annie Lööf, Ann Söderlund och NHL-spelaren Erik Karlsson.

Barnkonversationen är Stendahls andra kampanj för Göteborgs Räddningsmission.

Julkampanjen  ”En annan bild av Göteborg” fick stor uppmärksamhet i samband med att  hemlösa och andra utstötta delade sin verklighet via Instagram.

Arbetsgrupp Stendahls:
Projektledare: Andreas Gunberg
Operativ Projektledare: Ann-Sophie Claesson
PR: Annie Gustavsson
Produktionsledare: Ingrid Nordström
Bild och film: Victor Joersjö
Kreatörer AD: Kajsa Arnoldsson, Kristian Gonzales Copy: Michael Natanelsson, Maja Kipatsi Danell, Johan Bloch
CD: Ylva Nestmark                           
Digitala utvecklare: Erik Edhagen, Christian Dompert, Peter Dompert

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

StendahlsAnnie Lööf

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.