Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Radio

Teracom slår tillbaka mot SR-direktörerna

Publicerad: 24 Oktober 2013, 12:22

Kaknästornet.

Foto: Andreas Elgstrand.

Statligt ägda Teracom är skarpt kritiskt mot att SR vill sätta mobilen i första rummet. Bolagets rapport Radiopuls visar att det inte är ett trovärdigt alternativ, enligt Teracom.


Ämnen i artikeln:

Cecilia BodströmTeracomBjörn LöfdahlMartin Jönsson

Resumé berättare tidigare idag att SR:s programdirektörer, Björn Löfdahl, Cecilia Bodström och Martin Jönsson har valt en  inriktning för framtiden där det är radio i mobilen som gäller.

Teracom presenterade rapporten Radiopuls vid ett frukostseminarium idag – den menar att det inte är något trovärdigt alternativ att  ersätta distribution av radio i marknätet med distribution via mobilt  bredband.

–  Det finns de som tror att det går att sända radio enbart  via mobila bredbandsnät, men de kan inte ha räknat på det, säger Göran  Hedström, huvudförfattare till rapporten.

Ett av argumenten är kapaciteten. Teracom hävdar att det skulle krävas en ”enorm”  kapacitet för att streama dagens radiotjänster i ett mobilt  bredbandsnät.

Kostnaden är ett ytterligare argument. Teracom  hävdar att det skulle kosta fem miljarder kronor per år att sända radio  via mobila bredbandsnät, vilket kan jämföras med 100-200 miljoner  kronor för motsvarande kapacitet i marknätet.

”Idag är varken  programbolag eller radiolyssnare i närheten av att kunna ta denna nota.  Även om priset för kapacitet sjunker skulle prissänkningen behöva bli så  stor som 96 procent.", hävar bolaget.

Tillgänglighet är Teracoms tredje huvudargument:
”1,2  miljoner svenskar har så gott som aldrig ens varit ute på internet och  av de som har mobiltelefon har mindre än hälften använt den till att gå  ut på internet.”

A-focus ligger bakom rapporten, som har tagit sin  utgångspunkt i det påhittade scenariot att det analoga FM-nätet släcks  ned 2022.

Karl-Johan Byttner


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.