Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag09.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Radio

Tre spaningar om radions framtid

Publicerad: 18 September 2014, 12:17

Foto: Sveriges Radio/Martina Holmberg

Hur kommer radions roll se ut i framtiden? Här är tre spaningar från några av förmiddagens talare på Radiodagen.


Ämnen i artikeln:

Stina Honkamaa BergforsMartin Jönsson

1. Radion borde finnas på Youtube

– Det som funkar på Youtube är karaktärsdrivet innehåll och ett innehåll som har kontinuitet. Radion har allt detta. Det enda som fattas är en kamera och en Youtube-plattform, säger Stina Honkamaa Bergfors, vd United Screens.

Hennes tips om man vill satsa på Youtube:
• Tittaren förväntar sig interaktivitet, det kan inte vara ett passivt tittande
• Med strategiskt fragmenterat innehåll går det att skapa en viral hit om man har resurserna
• Jobba tillsammans med de som redan är stora på Youtube

2. Musikindustrin behöver radion

Joakim Johansson, marknadsdirektör och GM på Universal Music Sweden, menar att radion blir allt viktigare för att nå ut med musik.

När musikindustrin mötte den revolution av nedladdning som framförallt  The Pirate Bay medförde var det ungefär som när en Lambourgini åker in i en betongvägg, förklarar Joakim Johansson.

–Musikindustrin var nere på botten. I grunden handlade det om att folk ville ha mer av vår produkt, men vi visste inte hur vi skulle ta betalt för den.   

När The Pirate Bay fälldes i rättegången 2009 kom Spotify in som en stöttepelare.  

–Samarbetet med Spotify gjorde att vi nådde ut till en helt ny publik som inte hade betalat för musik tidigare. Det är lätt att se Spotify som ett hot mot radion, men så är inte fallet. Spellistor har förändrat mycket, men det är radion som kan nå ut till en bredare publik och få in musiken hos lyssnaren. Artisterna behöver radion mer än någonsin för att nå ut med ny musik.

3. Radion måste ta plats på sociala medier

– Det är fler som finns på sociala medier än som lyssnar på radio.  Därför måste radion jobba på tre ben – den marksända radion, digitala plattformar och sociala medier. Det har varit sociala medier som drivit upp trafiken varje gång vi har haft trafikrekord, säger Martin Jönsson, biträdande programdirektör, digital utveckling, Sveriges Radio.

Hur SR jobbar med sociala medier:
• Som ett verktyg för att göra bättre innehåll
• För att stärka varumärkets kännedom  
• För att stärka relationen med publiken och öka publikens delaktighet
• För att sprida innehåll, driva trafik och öka det digitala lyssnadet

Susanna Sköld

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.